Searching for a Common Ground in Sharing Economy in Finland
Lumppio, Hanna (2017)
Lumppio, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922093
Tiivistelmä
Jakamistaloudesta on tullut nopeasti kasvava ilmiö, liiketoiminnan malli sekä elämäntyyli, joka on syntynyt talouskriisien ja teknologian kehityksen tuloksena. Jakamistaloudessa kiteytyy perinteinen jakaminen, digitaalisten alustojen hyödyntäminen sekä käyttöoikeuden suosiminen omistamisen sijasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat ymmärtävät jakamistalouden ja millaisia odotuksia heillä on ilmiötä ja palveluja kohtaan. Tutkimus kattaa jakamistalouden perusominaisuudet: suhtautumisen omistamiseen, tämänhetkiset kulutustrendit ja jakamistalouden tarjoamat vaihtoehtoiset liiketoimintamallit.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, ja primääriaineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä henkilöä, jotka edustivat eri sukupolvista ja olivat eri elämäntilanteissa. Tutkimuksessa selvisi, millaisia asenteita ja odotuksia eri-ikäisillä haastateltavilla oli ilmiötä kohtaan. Tutkimuksessa selvisi myös, miten haastateltavat suhtautuivat omistamiseen ja millaiset tekijät ovat motivoineet heitä osallistumaan jakamistalouteen. Sekundääriaineisto oli suhteellisen pieni, sillä aikaisempien tutkimusten ja tiedon määrä oli rajallinen. Aineiston analyysimetodina käytettiin sisällönanalyysia.
Kaikki haastateltavat olivat tietoisia jakamistaloudesta, ja heillä oli selkeitä odotuksia ilmiötä kohtaan. Kerätyn aineiston perusteella voidaan sanoa, että haastateltavat suhtautuivat ilmiöön positiivisesti ja he voisivat käyttää jakamistalouden palveluita jonkin verran. Siitä huolimatta haastateltavilla oli muutamia perinteisiä näkemyksiä ja arvoja, joihin jakamistalous ei palveluillaan pysty vastaamaan.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että haastateltavien kulutuskäyttäytyminen on kokenut pienen muutoksen ja heidän tietoisuutensa jakamistaloudesta on huomattava. Muutos näkyy siinä, millaisia valintoja he tekevät ja miten he suhtautuvat omistamiseen. Siitä huolimatta jakamistalouden palveluita ei ole omaksuttu päivittäiseen elämään.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat ymmärtävät jakamistalouden ja millaisia odotuksia heillä on ilmiötä ja palveluja kohtaan. Tutkimus kattaa jakamistalouden perusominaisuudet: suhtautumisen omistamiseen, tämänhetkiset kulutustrendit ja jakamistalouden tarjoamat vaihtoehtoiset liiketoimintamallit.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, ja primääriaineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä henkilöä, jotka edustivat eri sukupolvista ja olivat eri elämäntilanteissa. Tutkimuksessa selvisi, millaisia asenteita ja odotuksia eri-ikäisillä haastateltavilla oli ilmiötä kohtaan. Tutkimuksessa selvisi myös, miten haastateltavat suhtautuivat omistamiseen ja millaiset tekijät ovat motivoineet heitä osallistumaan jakamistalouteen. Sekundääriaineisto oli suhteellisen pieni, sillä aikaisempien tutkimusten ja tiedon määrä oli rajallinen. Aineiston analyysimetodina käytettiin sisällönanalyysia.
Kaikki haastateltavat olivat tietoisia jakamistaloudesta, ja heillä oli selkeitä odotuksia ilmiötä kohtaan. Kerätyn aineiston perusteella voidaan sanoa, että haastateltavat suhtautuivat ilmiöön positiivisesti ja he voisivat käyttää jakamistalouden palveluita jonkin verran. Siitä huolimatta haastateltavilla oli muutamia perinteisiä näkemyksiä ja arvoja, joihin jakamistalous ei palveluillaan pysty vastaamaan.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että haastateltavien kulutuskäyttäytyminen on kokenut pienen muutoksen ja heidän tietoisuutensa jakamistaloudesta on huomattava. Muutos näkyy siinä, millaisia valintoja he tekevät ja miten he suhtautuvat omistamiseen. Siitä huolimatta jakamistalouden palveluita ei ole omaksuttu päivittäiseen elämään.