Asiakkaiden kokemukset yritysten yhteistyöstä : Case: 4event Oy, Hyvinvointikeskus Laajavuori
Soini, Ida (2017)
Soini, Ida
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi 4event Oy Hyvinvointikeskus Laajavuori, joka toimii Jyväskylässä Cumulus Resort Laajavuoren yhteydessä. Toimeksiantaja tekee tiivistä yhteistyötä Cumulus Resort Laajavuoren kanssa, ja yritykset tarjoavatkin yhdessä asiakkailleen laadukkaita majoitus-, ravintola-, kylpylä- sekä tapahtuma- ja hyvinvointipalveluja. Tarkoituksena oli selvittää näiden kahden yrityksen välisen yhteistyön merkitystä asiakaskokemukselle ja tuottaa sitä kautta tietoa, jonka avulla yhteistyön parantaminen onnistuu tulevaisuudessa. Yhteistyöhön onkin lähitulevaisuudessa luvassa muutoksia, sillä Cumulus-hotelleja ollaan myymässä ruotsalaiselle Scandic-ketjulle.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua paperista asiakaskyselylomaketta. Kyselylomakkeita jaettiin asiakasryhmille, joiden tiedettiin käyttäneen palveluja. Lisäksi lomakkeita jätettiin Cumulus Resort Laajavuoren kylpylän vastaanottoon, jossa asiakkaat varaavat ja maksavat käyttämiänsä palveluita.
Kyselylomakkeen strukturoidut osat analysoitiin SPSS-järjestelmän sekä Excel-ohjelman avulla kvantitatiivisesti. Avoimet vastausvaihtoehdot käsiteltiin siirtämällä ne Excel-ohjelmaan ja ryhmittelemällä ne samantyyppisten vastausten mukaisiin ryhmiin. Tutkimuksen tuloksista esitettiin havainnollistavia kuvioita ja taulukoita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat melko tyytyväisiä 4event Oy Hyvinvointikeskus Laajavuoren ja Cumulus Resort Laajavuoren yhteistyön eri osa-alueisiin. Parannettavaa löytyi informaation jakamisesta asiakkaille sekä henkilökunnan suosittelukäyttäytymisestä. Erityisesti asiakkaiden mieleen olivat hyvä ilmapiiri, mukava henkilökunta sekä rentoutunut olo asioinnin jälkeen. Tutkimuksen tulosten perusteella esitettiin vielä parannusehdotuksia, joita toimeksiantaja voi tulevaisuudessa käyttää apuna yhteistyössään tulevan uuden yhteistyökumppaninsa kanssa.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua paperista asiakaskyselylomaketta. Kyselylomakkeita jaettiin asiakasryhmille, joiden tiedettiin käyttäneen palveluja. Lisäksi lomakkeita jätettiin Cumulus Resort Laajavuoren kylpylän vastaanottoon, jossa asiakkaat varaavat ja maksavat käyttämiänsä palveluita.
Kyselylomakkeen strukturoidut osat analysoitiin SPSS-järjestelmän sekä Excel-ohjelman avulla kvantitatiivisesti. Avoimet vastausvaihtoehdot käsiteltiin siirtämällä ne Excel-ohjelmaan ja ryhmittelemällä ne samantyyppisten vastausten mukaisiin ryhmiin. Tutkimuksen tuloksista esitettiin havainnollistavia kuvioita ja taulukoita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat melko tyytyväisiä 4event Oy Hyvinvointikeskus Laajavuoren ja Cumulus Resort Laajavuoren yhteistyön eri osa-alueisiin. Parannettavaa löytyi informaation jakamisesta asiakkaille sekä henkilökunnan suosittelukäyttäytymisestä. Erityisesti asiakkaiden mieleen olivat hyvä ilmapiiri, mukava henkilökunta sekä rentoutunut olo asioinnin jälkeen. Tutkimuksen tulosten perusteella esitettiin vielä parannusehdotuksia, joita toimeksiantaja voi tulevaisuudessa käyttää apuna yhteistyössään tulevan uuden yhteistyökumppaninsa kanssa.