Esimiestyön kehittyminen muutoksessa
Isokallio, Sina (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922070
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esimiestyön kehittymistä, kun kaksi Suomen johtavaa kuntoutuksen ja työhyvinvoinnin asiantuntijapalveluita tuottavaa organisaatiota on yhdistynyt.
Tutkimustehtävänä oli tuottaa kohdeorganisaatiolle tietoa siitä, millaista kehittymisaskelta esimiestyössä pitäisi ottaa. Tutkimuksessani selvitin sitä, millaisten vaiheiden kautta esimiestyö oli kehittynyt, millaisia haasteita ja onnistumisia esimiestyössä on ollut muutosprosessin aikana ja mitä ovat esimiestyön keskeisimmät kehittymistavoitteet, ratkaisusuunnat ja kehitysehdotukset.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa käytettiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineiston muodostivat ennakkokyselylomake, kahden esimiehen teemahaastattelut, esimiesvalmennukseen liittyvät etätehtävät sekä kirjalliset dokumentit. Ennakkokyselyyn vastasivat esimiesvalmennukseen osallistuvat palvelupäälliköt. Kysely toteutettiin elokuussa 2017. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2017 ja haastateltaviksi valikoitui yksi palvelupäällikkö kummastakin aikaisemmasta organisaatiosta. Aineisto analysointiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineiston analyysin tuloksena muodostettiin vaihekuvaus esimiestyön muutoksesta sekä ajankohtaisista haasteista kehittävän työntutkimuksen teoreettista viitekehystä nykypäivän johtajuusteorioihin yhdistäen.
Tutkimus osoitti, että esimiestyö on muuttunut kolmen merkittävän kehityssyklin myötä. Tähän vaikuttivat mm. organisaation toiminnan kasvu valtakunnalliseksi sekä kuntoutus- ja työhyvinvoinnin asiantuntijapalveluiden rakenteellinen muutos valtakunnallisesti. Viimeisen kymmenen vuoden aikana palvelut ovat monipuolistuneet, ollaan siirrytty laitosmuotoisista kuntoutuspalveluista avomuotoisiin kuntoutuspalveluihin ja esimiestyön kohde on laajentunut. Toimintajärjestelmän häiriöanalyysin tuloksena merkittävimmiksi ristiriidoiksi nousivat työnjakoon ja välineisiin liittyvät ristiriidat. Esimiestyön kohteen ja sääntöjen laajentuessa, esimiestyössä käytettyjen välineiden kehittämispaine kasvaa. Esimiestyön toimintajärjestelmän sisällä syntyneiden ristiriitojen muotoutumiseen vaikuttavat merkittävästi toiminnan historiallinen kerroksellisuus mm. eri johtajuusteorioiden näkökulmasta. Strategisen johtamisen haasteet kuvautuivat merkittävimpinä kehittymishaasteina tutkimustuloksissa. Tutkimuksessani keskeisimmiksi johtajuusteorioiksi valikoituivat strategisen johtamisen osa-alueet, henkilöstöjohtamisen osa-alueet sekä itsensä johtaminen.
Tutkimustuloksissa ilmenee, että haasteena nykypäivänä on kehityksellisen oppimisen ja sen oppimaan oppimisen johtaminen ja oppimistavan uudistaminen melko nopeasti ja reaktiivisesti. Johtaminen ja esimiestyö edellyttävät organisaatiolta käsitystä toimintatavan ekspansiivisen muutoksen tyypillisistä vaiheista ja niille ominaisista oppimisen haasteista. Johtaminen on kerroksellista toimintaa, jolloin ekspansiivisuus ja toimintajärjes- telmän tutkimisen näkökulma korostuvat, jotta voidaan saavuttaa toiminnan ymmärrystä ja laatua esimiestyössä.
Tutkimustehtävänä oli tuottaa kohdeorganisaatiolle tietoa siitä, millaista kehittymisaskelta esimiestyössä pitäisi ottaa. Tutkimuksessani selvitin sitä, millaisten vaiheiden kautta esimiestyö oli kehittynyt, millaisia haasteita ja onnistumisia esimiestyössä on ollut muutosprosessin aikana ja mitä ovat esimiestyön keskeisimmät kehittymistavoitteet, ratkaisusuunnat ja kehitysehdotukset.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa käytettiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineiston muodostivat ennakkokyselylomake, kahden esimiehen teemahaastattelut, esimiesvalmennukseen liittyvät etätehtävät sekä kirjalliset dokumentit. Ennakkokyselyyn vastasivat esimiesvalmennukseen osallistuvat palvelupäälliköt. Kysely toteutettiin elokuussa 2017. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2017 ja haastateltaviksi valikoitui yksi palvelupäällikkö kummastakin aikaisemmasta organisaatiosta. Aineisto analysointiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineiston analyysin tuloksena muodostettiin vaihekuvaus esimiestyön muutoksesta sekä ajankohtaisista haasteista kehittävän työntutkimuksen teoreettista viitekehystä nykypäivän johtajuusteorioihin yhdistäen.
Tutkimus osoitti, että esimiestyö on muuttunut kolmen merkittävän kehityssyklin myötä. Tähän vaikuttivat mm. organisaation toiminnan kasvu valtakunnalliseksi sekä kuntoutus- ja työhyvinvoinnin asiantuntijapalveluiden rakenteellinen muutos valtakunnallisesti. Viimeisen kymmenen vuoden aikana palvelut ovat monipuolistuneet, ollaan siirrytty laitosmuotoisista kuntoutuspalveluista avomuotoisiin kuntoutuspalveluihin ja esimiestyön kohde on laajentunut. Toimintajärjestelmän häiriöanalyysin tuloksena merkittävimmiksi ristiriidoiksi nousivat työnjakoon ja välineisiin liittyvät ristiriidat. Esimiestyön kohteen ja sääntöjen laajentuessa, esimiestyössä käytettyjen välineiden kehittämispaine kasvaa. Esimiestyön toimintajärjestelmän sisällä syntyneiden ristiriitojen muotoutumiseen vaikuttavat merkittävästi toiminnan historiallinen kerroksellisuus mm. eri johtajuusteorioiden näkökulmasta. Strategisen johtamisen haasteet kuvautuivat merkittävimpinä kehittymishaasteina tutkimustuloksissa. Tutkimuksessani keskeisimmiksi johtajuusteorioiksi valikoituivat strategisen johtamisen osa-alueet, henkilöstöjohtamisen osa-alueet sekä itsensä johtaminen.
Tutkimustuloksissa ilmenee, että haasteena nykypäivänä on kehityksellisen oppimisen ja sen oppimaan oppimisen johtaminen ja oppimistavan uudistaminen melko nopeasti ja reaktiivisesti. Johtaminen ja esimiestyö edellyttävät organisaatiolta käsitystä toimintatavan ekspansiivisen muutoksen tyypillisistä vaiheista ja niille ominaisista oppimisen haasteista. Johtaminen on kerroksellista toimintaa, jolloin ekspansiivisuus ja toimintajärjes- telmän tutkimisen näkökulma korostuvat, jotta voidaan saavuttaa toiminnan ymmärrystä ja laatua esimiestyössä.