Vattensäkerhet och livräddning för årskurs 3–6 : Undervisningsmaterial för klasslärare och simlärare
Appelberg, Mandi (2017)
Appelberg, Mandi
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922056
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Suomen uinti- ja hengenpelastusliiton tilaama tuotekehitystyö. Tuote on opetusmateriaali videomuodossa. Materiaali sisältää vesiturvallisuus- ja hengenpelastusharjoitteita ala-asteen 3.–6. luokkalaisille. Materiaalin tehtävä on auttaa ja tukea luokanopettajien ja uimaopettajien uimaopetusta. Video sisältää konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä on oleellista opettaa ala-astetasolla. Opettajat voivat vapaasti valita materiaalista harjoituksia ja käyttää niitä oman valintansa mukaan. Videon harjoitukset perustuvat uimataitoon ja antavat valmiuksia pelastaa itsensä tai toisen henkilön. Materiaalin tavoite on lisätä tietoa vesiturvallisuudesta sekä hengenpelastuksesta Suomen koulu-uintiopetuksessa. Opinnäytetyö antaa vastauksia kysymyksiin, mikä on tärkeintä hengenpelastuksessa ja mitä siitä pitäisi opettaa ala-astetasolla, sekä miksi koulujen uimaopetuksen pitäisi sisältää näitä taitoja. Työ antaa myös vastauksia kysymykseen, miten laaditaan laadukas opetusmateriaali. Työn teoreettinen tausta rakentuu pääasiassa vesiturvallisuusteoriasta, uimataidosta, uimaopetuksesta sekä eri opetusmalleista hengenpelastuksessa ja vesiturvallisuudessa. Työn taustalla on myös Suomen perusopetussuunnitelma. Uimaopetuksen harjoitteet tukeutuvat mainittuihin teorioihin ja etenkin kansanvälisiin hengenpelastusohjeisiin (ILS International Water Safety and swimming Education Guidelines). Miten laadukas opetusmateriaali luodaan, perustuu Multimediaoppimisen teorioihin. Työprosessissa on käytetty Carlström & Carlström Hagmanin (2006) prosessinselostusmallia. Prosessinselostusmalli toimii pohjana työprosessissa. Carlström & Carlström Hagmanin menetelmä sisältää viisi vaihetta. Työn tulokset on esitetty taulukon muodossa, jossa työprosessin tulokset tulevat esiin, sekä vastaamalla työn kysymyksiin. Kysymysten vastaukset perustuvat teorioihin, joita on käsitelty työssä. Vesiturvallisuuden- ja hengenpelastuksen opetukseen tarvitaan opetusmateriaalia, koska ei ole olemassa konkreettista mallia siitä, mitä ja miten sitä opetetaan. Videomateriaali käsittelee kaikki tarvittavat tiedot tehokkaasti ja helposti ymmärrettävällä tavalla. Lopullinen materiaali on saatavissa suomeksi ja ruotsiksi niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää sitä. Opetusmateriaali on tarkoitus liittää Opetushallituksen verkkosivuille, jotta siitä on hyötyä mahdollisimman monelle opettajille ympäri Suomea. Materiaalista voi olla paljon apua opettajien vesiturvallisuus- ja hengenpelastusopetuksessa.