Sisältöyhteistyö somevaikuttajan kanssa : Biisonimafian yhteistyökuvioiden nykytila ja tulevaisuus
Takala, Neea (2017)
Takala, Neea
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922053
Tiivistelmä
Internetin kehittyminen on mahdollistanut sen, että kenestä tahansa voi tulla sisällöntuottaja verkossa. Heitä kutsutaan vaikuttajiksi, jotka tuottavat sisältöä jo muodostuneelle yleisölleen verkkoympäristössä käyttäen alustana jotain sosiaalisen median kanavaa kuten YouTubea, Facebookia, blogia tai muuta sovellusta. Heidän yleisönsä kuuntelee heitä, ja tästä syystä he ovat saaneet vaikuttajan roolin. Tämän myötä on myös muodostunut uusia ansaintamalleja verkossa, ja yrityksetkin ovat saaneet mahdollisuuden mainostaa tuotteitaan vaikuttajan kautta. Tätä kutsutaan vaikuttajamarkkinoinniksi.
Toimeksiantaja Biisonimafia on sisällöntuottaja- ja vaikuttajaryhmä. Työssä tutkitaan, mikä on Biisonimafian kumppanuuksien nykytila, tulevaisuus ja ilmeneekö uusia kehitysideoita sekä millaista sisältöyhteistyö on yrityksen näkökulmasta. Samalla saadaan tietoa nousevasta ilmiöstä, eli vaikuttajamarkkinoinnista. Toimeksiantajan tutkimuskysymys on: Miten yhteistyökumppanit käyttävät Biisonimafian tuottamaa sisältöä heidän omilla kanavillaan brändin tunnettuuden kasvattamiseksi? Tavoitteena oli löytää vastaus tähän sekä tutkia ilmiötä ja sisältöyhteistyötä tarkemmin.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2017. Tutkimusote oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut rakennettiin teemojen, kuten yhteistyökumppanuuksien, markkinoinnin sekä kehitysideoiden ympärille. Toimeksiantajan toimesta haastatteluun valittiin kahden erilaisen yhteistyökuvion edustajat. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin teemoittelulla. Haastatteluaineistoa tukemaan valittiin lisäksi kaksi samankaltaista haastattelua verkosta ja aineistoja verrattiin keskenään.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sisältöyhteistyö on kannattavaa ja kysymyksiin saatiin vastauksia. Tutkimuksesta ilmeni myös uusia tulevaisuuden haasteita yrityksille.
Toimeksiantaja Biisonimafia on sisällöntuottaja- ja vaikuttajaryhmä. Työssä tutkitaan, mikä on Biisonimafian kumppanuuksien nykytila, tulevaisuus ja ilmeneekö uusia kehitysideoita sekä millaista sisältöyhteistyö on yrityksen näkökulmasta. Samalla saadaan tietoa nousevasta ilmiöstä, eli vaikuttajamarkkinoinnista. Toimeksiantajan tutkimuskysymys on: Miten yhteistyökumppanit käyttävät Biisonimafian tuottamaa sisältöä heidän omilla kanavillaan brändin tunnettuuden kasvattamiseksi? Tavoitteena oli löytää vastaus tähän sekä tutkia ilmiötä ja sisältöyhteistyötä tarkemmin.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2017. Tutkimusote oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut rakennettiin teemojen, kuten yhteistyökumppanuuksien, markkinoinnin sekä kehitysideoiden ympärille. Toimeksiantajan toimesta haastatteluun valittiin kahden erilaisen yhteistyökuvion edustajat. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin teemoittelulla. Haastatteluaineistoa tukemaan valittiin lisäksi kaksi samankaltaista haastattelua verkosta ja aineistoja verrattiin keskenään.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sisältöyhteistyö on kannattavaa ja kysymyksiin saatiin vastauksia. Tutkimuksesta ilmeni myös uusia tulevaisuuden haasteita yrityksille.