Bändi ja brändi : Brändin merkitys bändin menestyksen kannalta
Heinilä, Ilari (2017)
Heinilä, Ilari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922023
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee brändiä ja sen merkitystä länsimaisessa musiikkiteollisuudessa. Tarkoitukseni on määrittää mikä brändinrakennuksessa on oleellista ja mikä brändin merkitys on artistin tai bändin menestyksen kannalta. Lisäksi tutkin, mitä menestys oikeastaan edes tarkoittaa tässä kontekstissa. Käytännön esimerkkinä käytän omaa yhtyettäni White Balancea.
Lähdemateriaalia brändin, menestyksen ja musiikkikentän tutkimiseen löysin erilaisista kirjoista ja internet-julkaisuista. Oman, jo melko pitkän, bändihistorian takia tutkin ja analysoin tätä aihetta kirjallisten lähteiden lisäksi myös itsereflektion kautta.
Tässä työssä päästään lopulta sellaiseen johtopäätökseen, että brändi vaikuttaa hyvin suuresti bändin uran etenemiseen. Lisäksi käy ilmi, että menestys on suhteellinen käsite, jota voidaan tarkastella subjektiivisesta tai objektiivisesta näkökulmasta. Vahva ja yksinkertainen brändi, jota tuetaan kaikilla toiminnan osa-alueilla, vie bändiä selkeästi paremmin eteenpäin, kuin epäselvä hiomaton brändi. Tämän työn kautta sain myös selkeitä kehitysehdotuksia oman bändini tulevaisuuden rakentamiseen.
Lähdemateriaalia brändin, menestyksen ja musiikkikentän tutkimiseen löysin erilaisista kirjoista ja internet-julkaisuista. Oman, jo melko pitkän, bändihistorian takia tutkin ja analysoin tätä aihetta kirjallisten lähteiden lisäksi myös itsereflektion kautta.
Tässä työssä päästään lopulta sellaiseen johtopäätökseen, että brändi vaikuttaa hyvin suuresti bändin uran etenemiseen. Lisäksi käy ilmi, että menestys on suhteellinen käsite, jota voidaan tarkastella subjektiivisesta tai objektiivisesta näkökulmasta. Vahva ja yksinkertainen brändi, jota tuetaan kaikilla toiminnan osa-alueilla, vie bändiä selkeästi paremmin eteenpäin, kuin epäselvä hiomaton brändi. Tämän työn kautta sain myös selkeitä kehitysehdotuksia oman bändini tulevaisuuden rakentamiseen.