Lapsen ensiapu : opas Leppäkaarteen päiväkodin henkilökunnalle
Jäntti, Janne; Kantanen, Enni; Hiltunen, Liisa (2017)
Jäntti, Janne
Kantanen, Enni
Hiltunen, Liisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921996
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä ja helppolukuinen ensiapuopas Leppäkaarteen päiväkodin henkilökunnalle. Opas sisältää toimintaohjeet tilanteisiin, joissa lapsi tarvitsee ensiapua. Opinnäytetyö on kehittämistyö ja työn tilaaja on Siilinjärvellä sijaitseva Leppäkaarteen päiväkoti.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, raportista ja oppaasta. Tavoitteena oli tuottaa opas, joka sisällöltään vastaa päiväkodin tarpeita ja antaa henkilökunnalle valmiudet toimia ensiavun antajina erilaisissa tilanteissa. Opinnäytetyöhön valikoituneet teemat nousivat esille työyhteisön tarpeista.
Ensiavulla tarkoitetaan toimenpiteitä, jotka suoritetaan ilman apuvälineitä tai yksinkertaisin apuvälinein loukkaantuneen tai sairastuneen auttamiseksi. Opinnäytetyössä keskityttiin täysin ensiapuun, eikä mukaan otettu esimerkiksi ennaltaehkäisyn näkökulmaa. Ensiapuopas on koottu raportin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Päiväkodissa tapahtuvat tapaturmat ovat pääsääntöisesti lieviä. Tyypillisesti putoamisen, kaatumisen tai törmäyksen seurauksena pään alueelle syntyy vamma, joka voidaan hoitaa päiväkodissa. Tapaturmat vaikuttavat lapsen käsitykseen turvallisuudesta, joten on tärkeää, että ensiaputilanteessa osataan toimia rauhallisen määrätietoisesti. Erilaisissa ensiaputilanteissa potilaan rauhoittaminen, tilannearvion tekeminen ja tarvittaessa lisäavun kutsuminen ovat ensiaputaitojen perusta.
Jatkotyönä opinnäytetyölle voisi suunnitella koulutuspäivän tai tehdä tutkimuksen ensiapuosaamisesta erilaisissa tilanteissa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, raportista ja oppaasta. Tavoitteena oli tuottaa opas, joka sisällöltään vastaa päiväkodin tarpeita ja antaa henkilökunnalle valmiudet toimia ensiavun antajina erilaisissa tilanteissa. Opinnäytetyöhön valikoituneet teemat nousivat esille työyhteisön tarpeista.
Ensiavulla tarkoitetaan toimenpiteitä, jotka suoritetaan ilman apuvälineitä tai yksinkertaisin apuvälinein loukkaantuneen tai sairastuneen auttamiseksi. Opinnäytetyössä keskityttiin täysin ensiapuun, eikä mukaan otettu esimerkiksi ennaltaehkäisyn näkökulmaa. Ensiapuopas on koottu raportin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Päiväkodissa tapahtuvat tapaturmat ovat pääsääntöisesti lieviä. Tyypillisesti putoamisen, kaatumisen tai törmäyksen seurauksena pään alueelle syntyy vamma, joka voidaan hoitaa päiväkodissa. Tapaturmat vaikuttavat lapsen käsitykseen turvallisuudesta, joten on tärkeää, että ensiaputilanteessa osataan toimia rauhallisen määrätietoisesti. Erilaisissa ensiaputilanteissa potilaan rauhoittaminen, tilannearvion tekeminen ja tarvittaessa lisäavun kutsuminen ovat ensiaputaitojen perusta.
Jatkotyönä opinnäytetyölle voisi suunnitella koulutuspäivän tai tehdä tutkimuksen ensiapuosaamisesta erilaisissa tilanteissa.