Moottoripyörä-enduron loukkaantumistilanteiden ja riskitekijöiden kartoitus : Kvantitatiivinen kyselytutkimus
Kinnunen, Siiri (2017)
Kinnunen, Siiri
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921985
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää enduroajajien loukkaantumistilanteita. Keskeisiä aihealueita olivat muun muassa loukkaantuessa saadut vammat, tilanteen syy ja olosuhteet. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Suomen Moottoriliitto ry:n ja Offroad Safetyn kanssa. Lajien turvallisuus on Suomen Moottoriliitto ry:n toiminnassa sekä Offroad Safetyn projektissa tärkeä teema ja ajankohtainen aihe. Kilpailevilla enduroajajilla on suuri riski tapaturman sattumiseen, mutta suhteessa alhainen riski saada vakavia vammoja (Sabeti-Aschraf et al. 2009). Vammoja aiheuttavat liikuntatapaturmat ovat suurin tapaturmaluokka Suomessa (Leppänen 2013 a). Aikaisempia tutkimuksia enduroloukkaantumisista löytyy varsin niukasti (Khanna et al. 2008). Jotta urheiluvammoja voidaan ennaltaehkäistä, tarvitaan tietoa niihin johtaneista syistä (Bahr & Engebretsen 2010). Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää internetkyselytutkimuksen muodossa. Kysely laadittiin yhdessä Suomen Moottoriliiton ja Offroad Safetyn kanssa. Tutkimus oli osa suurempaa kokonaisuutta, jossa selvitettiin moottoriurheilun turvallisuustekijöitä laajemmin, mutta tutkimus on rajattu koskemaan lisensoitujen enduroajajien loukkaantumisia vuosilta 2011-2015. Kysely lähetettiin lisenssiajajille sähköpostitse ja jaettiin lajijiiton sivuilla, XRacing - sivustolla sekä MX Safetyn ja lajiliiton Facebook –sivuilla. Tutkimuksessa oli mukana 112 vastausta. Tulokset kertoivat loukkaantumisiän keskiarvon olleen 32,9 vuotta, ja lähes puolet loukkaantumisista tapahtuneen ajajan omassa harjoitustilanteessa. Yli puolet loukkaantumisista sattui kerhon ylläpitämällä enduroreitillä ja yleisimmin metsässä, kapealla polulla ja mutkassa. Oma ajovirhe arvioitiin syyksi 66 % loukkaantumisista. Vammat kohdistuivat 52,7 % ylävartaloon, ja yleisimpänä vammana oli luun murtuma tai katkennut luu. Suomen Moottoriliitto ja Offroad Safety voi pyrkiä tulevaisuudessa edistämään lajin turvallisuutta ja ennaltaehkäisemään loukkaantumisia hyödyntämällä tutkimuksen tuloksia sattuneista loukkaantumisista.