Verkkomarkkinointi asiakkaan näkökulmasta : Case: Isku Interior Oy
Joutulainen, Essi (2017)
Joutulainen, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921961
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehitysehdotuksia Isku Interiorille sen nettisivuja ja sosiaalisen median tilejä varten. Tutkimuksen idea tuli toimeksiantajalta, joka halusi selvittää eri kanavien kehityskohteet tietyn kohderyhmän kannalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Isku Interiorin nettisivuja käyttävien ja sosiaalisen median tilejä seuraavien sisustusarkkitehtien sekä -suunnittelijoiden tarpeet ja toiveet eri kanavia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin verkkomarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä asiakaskokemuksesta ja käytettävyydestä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastateltavana oli neljä sisustussuunnittelijaa ja -arkkitehtiä, joilla on kokemusta Iskusta yrityksenä sekä sen nettisivuista ja tuotteista Haastateltavat olivat toimeksiantajan valitsemat sisustusarkkitehdit ja –suunnittelijat. Tietoa kerättiin haastatteluiden lisäksi lähdekirjallisuudesta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehitysehdotuksia niin toimeksiantajan nettisivuja kuin sosiaalisen median kanaviakin varten. Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä nettisivujen sisältöön, mutta käytettävyyteen ja selkeyteen toivottiin parannusta. Sosiaalinen media ei ollut vastaajien keskuudessa kovinkaan suuressa käytössä.
Johtopäätöksenä nettisivuja tulisi kehittää etenkin kuvien ja selkeyden osalta. Sosiaalisen mediaan tuotettuun sisältöön pitäisi ottaa persoonallisempi sekä rohkeampi ote. Isku Kodin ja Isku Interiorin nettisivujen sekä sosiaalisen median kanavien yhdistäminen voi olla yksi mahdollisuus, jolla voisi saavuttaa selkeyttä sekä asiakkaiden toivomaa erilaista sisältöä. Toimeksiantajan vastuulle jäi toteuttaa mahdolliset muutokset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin verkkomarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä asiakaskokemuksesta ja käytettävyydestä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastateltavana oli neljä sisustussuunnittelijaa ja -arkkitehtiä, joilla on kokemusta Iskusta yrityksenä sekä sen nettisivuista ja tuotteista Haastateltavat olivat toimeksiantajan valitsemat sisustusarkkitehdit ja –suunnittelijat. Tietoa kerättiin haastatteluiden lisäksi lähdekirjallisuudesta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehitysehdotuksia niin toimeksiantajan nettisivuja kuin sosiaalisen median kanaviakin varten. Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä nettisivujen sisältöön, mutta käytettävyyteen ja selkeyteen toivottiin parannusta. Sosiaalinen media ei ollut vastaajien keskuudessa kovinkaan suuressa käytössä.
Johtopäätöksenä nettisivuja tulisi kehittää etenkin kuvien ja selkeyden osalta. Sosiaalisen mediaan tuotettuun sisältöön pitäisi ottaa persoonallisempi sekä rohkeampi ote. Isku Kodin ja Isku Interiorin nettisivujen sekä sosiaalisen median kanavien yhdistäminen voi olla yksi mahdollisuus, jolla voisi saavuttaa selkeyttä sekä asiakkaiden toivomaa erilaista sisältöä. Toimeksiantajan vastuulle jäi toteuttaa mahdolliset muutokset.