Kohti korkeakoulua. : Maahanmuuttajia ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus.
Arvela, Mari (2017)
Arvela, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921936
Tiivistelmä
Arvela, Mari. Kohti korkeakoulua. Maahanmuuttajia ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus.
Syksy 2017. 70 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia maahanmuuttajia ammattikorkeakouluopintoihin valmentavaa koulutusta ja opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta. Taustalla oli Opin portailla Satakunnassa -hanke, jonka yhtenä tavoitteena on maahanmuuttajien koulutuspolkujen sujuvoittaminen korkeakouluopintoihin. Tutkimuskohteena oli hankkeen ensimmäinen korkeakouluopintoihin valmentava koulutus, joka toteutettiin syksyllä 2016. Tavoitteena oli tutkia koulutuksen sisältöä ja tavoitteita, onnistumisia ja haasteita sekä esittää kehittämisehdotuksia tutkimustulosten perusteella.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jossa aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineisto koostui koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden kyselystä, kouluttajien haastattelusta, toisen kouluttajan tekemästä koosteesta opiskelijoiden kurssisuorituksista sekä opinnäyte-työn tekijän havainnoista. Havaintoja hyödynnettiin kehittämisehdotuksissa ja opinnäytetyön raportin pohdinnassa.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että valmentava koulutus kehitti opinnot loppuun suorittaneiden opiskelijoiden korkeakouluvalmiuksia ja opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä koulutukseen. Haasteena toteutuksessa oli suuri keskeyttäneiden määrä, eikä kaikkien keskeyttämissyytä saatu selville. Kehittämisehdotuksia tuli koulutuksen markkinointiin ja sisältöön liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus hyödyttää siihen osallistuvia opiskelijoita. Koulutus parantaa heidän korkeakouluvalmiuksiaan ja suomen kielen taitoaan. Opiskelijoilla on kuitenkin oltava lähtötasoltaan riittävä suomen kielen taito, motivaatiota ja mahdollisuus panostaa opintoihin. Näin ollen koulutuksen markkinoinnin ja opiskelijavalinnan merkitys korostuvat opintojen sisällön lisäksi.
Asiasanat: ammattikorkeakoulut, korkeakouluopiskelu, koulutus, maahanmuuttajat, opinnot
Syksy 2017. 70 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia maahanmuuttajia ammattikorkeakouluopintoihin valmentavaa koulutusta ja opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta. Taustalla oli Opin portailla Satakunnassa -hanke, jonka yhtenä tavoitteena on maahanmuuttajien koulutuspolkujen sujuvoittaminen korkeakouluopintoihin. Tutkimuskohteena oli hankkeen ensimmäinen korkeakouluopintoihin valmentava koulutus, joka toteutettiin syksyllä 2016. Tavoitteena oli tutkia koulutuksen sisältöä ja tavoitteita, onnistumisia ja haasteita sekä esittää kehittämisehdotuksia tutkimustulosten perusteella.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jossa aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineisto koostui koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden kyselystä, kouluttajien haastattelusta, toisen kouluttajan tekemästä koosteesta opiskelijoiden kurssisuorituksista sekä opinnäyte-työn tekijän havainnoista. Havaintoja hyödynnettiin kehittämisehdotuksissa ja opinnäytetyön raportin pohdinnassa.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että valmentava koulutus kehitti opinnot loppuun suorittaneiden opiskelijoiden korkeakouluvalmiuksia ja opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä koulutukseen. Haasteena toteutuksessa oli suuri keskeyttäneiden määrä, eikä kaikkien keskeyttämissyytä saatu selville. Kehittämisehdotuksia tuli koulutuksen markkinointiin ja sisältöön liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus hyödyttää siihen osallistuvia opiskelijoita. Koulutus parantaa heidän korkeakouluvalmiuksiaan ja suomen kielen taitoaan. Opiskelijoilla on kuitenkin oltava lähtötasoltaan riittävä suomen kielen taito, motivaatiota ja mahdollisuus panostaa opintoihin. Näin ollen koulutuksen markkinoinnin ja opiskelijavalinnan merkitys korostuvat opintojen sisällön lisäksi.
Asiasanat: ammattikorkeakoulut, korkeakouluopiskelu, koulutus, maahanmuuttajat, opinnot