Hyödyntämisen merkitys pitkäaikaisessa sponsorointiyhteistyössä
Honkala, Aki (2017)
Honkala, Aki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vielä vähälle huomiolle jäänyt sponsoroinnin hyödyntäminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on monipuolisen hyödyntämisen merkitys pitkäaikaisessa sponsorointiyhteistyössä. Tutkimus koski vain urheilua sponsoroivia yrityksiä ja muut sponsoroinnin alustat jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin neljää suomalaista yritystä, joista jokainen sponsoroi eri kohdetta, joko joukkuetta tai yksilöurheilijaa.
Haastateltujen yrityksien motiivina on pääsääntöisesti sponsoroinnin avulla tuottaa hyötyä omalle liiketoiminnalleen. Vuosien aikana liiketoiminnalle saatava hyöty on kasvattanut merkitystään yhteistyön motiivina. Hyödyntämisellä on tärkeä merkitys yrityksille ja sen merkitys on kasvanut vuosien mittaan suuremmaksi. Hyödyntämiskeinoja on yrityksillä käytössään useita, joita käytetään riippuen tavoitteesta. Hyödyntämisen mittaamista tapahtuu vähän, koska ennemmin keskitytään koko yhteistyön mittaamiseen. Hyödyntämisen mittaus kuitenkin nähdään parannuskohteena.
Monipuolinen hyödyntäminen nähdään tärkeänä asiana yrityksissä, sen avulla voidaan päästä tavoitteisiin ja se luo pohjaa yhteistyön jatkumiselle. Hyödyntäminen on lisännyt merkitystään vuosien aikana, mikä kertoo, että yritykset ovat nähneet sen tekevän yhteistyöstä kannattavaa ja sponsoroinnista liiketoimintaa hyödyttävän asian. Monipuolinen hyödyntäminen mahdollistaa useamman tavoitteen saavuttamisen ja toimivien keinojen löytymisen. Mittaamisen parantamisella voitaisiin tehostaa hyödyntämiskeinojen toimivuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin neljää suomalaista yritystä, joista jokainen sponsoroi eri kohdetta, joko joukkuetta tai yksilöurheilijaa.
Haastateltujen yrityksien motiivina on pääsääntöisesti sponsoroinnin avulla tuottaa hyötyä omalle liiketoiminnalleen. Vuosien aikana liiketoiminnalle saatava hyöty on kasvattanut merkitystään yhteistyön motiivina. Hyödyntämisellä on tärkeä merkitys yrityksille ja sen merkitys on kasvanut vuosien mittaan suuremmaksi. Hyödyntämiskeinoja on yrityksillä käytössään useita, joita käytetään riippuen tavoitteesta. Hyödyntämisen mittaamista tapahtuu vähän, koska ennemmin keskitytään koko yhteistyön mittaamiseen. Hyödyntämisen mittaus kuitenkin nähdään parannuskohteena.
Monipuolinen hyödyntäminen nähdään tärkeänä asiana yrityksissä, sen avulla voidaan päästä tavoitteisiin ja se luo pohjaa yhteistyön jatkumiselle. Hyödyntäminen on lisännyt merkitystään vuosien aikana, mikä kertoo, että yritykset ovat nähneet sen tekevän yhteistyöstä kannattavaa ja sponsoroinnista liiketoimintaa hyödyttävän asian. Monipuolinen hyödyntäminen mahdollistaa useamman tavoitteen saavuttamisen ja toimivien keinojen löytymisen. Mittaamisen parantamisella voitaisiin tehostaa hyödyntämiskeinojen toimivuutta.