Asiantuntijabrändin syventäminen jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa : Case: H. Pajunen
Landström, Maiju (2017)
Landström, Maiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiantuntijabrändin syventäminen jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, miten brändi rakentuu sekä mitä brändin syventäminen on ja miten se tapahtuu. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on: Miten voidaan syventää jo valmiiksi hyvää ja olemassa olevaa brändiä nykyisten asiakkaiden keskuudessa?
Työn toimeksiantajana oli H. Pajunen, joka toimii valmentajana, mentorina ja kouluttaja Novetos Oy:ssä sekä asuntosijoittajana. Opinnäytetyön tarkoituksena selvittää miten brändin syventäminen nykyisten asiakkaiden keskuudessa tapahtuu sekä toimeksiantajan keskeisten sidosryhmien edustajien mielikuva H. Pajusen brändistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti yksilöhaastatteluina, joissa oli teemoiteltu haastattelurunko. Tehdyt haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin niiltä osin, kuin niitä on opinnäytetyössä hyödynnetty. Haastattelut toteutettiin puhelimitse, kasvokkain ja Skypen välityksellä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että brändin syventäminen tapahtuu pitkälti samoilla tavoilla, kuin asiakassuhteen syventäminen. Brändiä sidosryhmien silmissä voitiin syventää siis luottamusta lisäämällä, palvelukokemusta parantamalla ja lisäämällä siihen henkilökohtaisuutta, oppimalla tuntemaan asiakasta paremmin kokonaisvaltaisesti sekä jakamalla omaa, syventynyttä substanssiosaamistaan sosiaalisessa mediassa ja kohtaamisissa ihmisten kanssa.
Toimeksiantajan brändille tehtiin myös alustava syventämissuunnitelma, jossa on esitetty toimenpide-ehdotuksia esille tulleiden brändimielikuvan osien syventämiselle tai vähentämiselle tai poistamiselle.
Työn toimeksiantajana oli H. Pajunen, joka toimii valmentajana, mentorina ja kouluttaja Novetos Oy:ssä sekä asuntosijoittajana. Opinnäytetyön tarkoituksena selvittää miten brändin syventäminen nykyisten asiakkaiden keskuudessa tapahtuu sekä toimeksiantajan keskeisten sidosryhmien edustajien mielikuva H. Pajusen brändistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti yksilöhaastatteluina, joissa oli teemoiteltu haastattelurunko. Tehdyt haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin niiltä osin, kuin niitä on opinnäytetyössä hyödynnetty. Haastattelut toteutettiin puhelimitse, kasvokkain ja Skypen välityksellä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että brändin syventäminen tapahtuu pitkälti samoilla tavoilla, kuin asiakassuhteen syventäminen. Brändiä sidosryhmien silmissä voitiin syventää siis luottamusta lisäämällä, palvelukokemusta parantamalla ja lisäämällä siihen henkilökohtaisuutta, oppimalla tuntemaan asiakasta paremmin kokonaisvaltaisesti sekä jakamalla omaa, syventynyttä substanssiosaamistaan sosiaalisessa mediassa ja kohtaamisissa ihmisten kanssa.
Toimeksiantajan brändille tehtiin myös alustava syventämissuunnitelma, jossa on esitetty toimenpide-ehdotuksia esille tulleiden brändimielikuvan osien syventämiselle tai vähentämiselle tai poistamiselle.