Markkinointisuunnitelma Palveluun.fi:lle
Vehniäinen, Juha-Pekka (2017)
Vehniäinen, Juha-Pekka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821890
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda tehokas markkinointisuunnitelma yrityksemme käyttöön Palveluun.fi-sivuston markkinoinnissa. Tarvitsimme suunnitelmaa tuotteemme lanseeraamisessa markkinoille menestyksekkäästi vuonna 2018, sekä myöhemmin jatkuvan markkinoinnin toteuttamisessa. Yksityiskohtaisen suunnitelmani tuli olla työkalu Palveluun.fi-markkinoinnin toteutukseen ja lisäksi helpottaa mahdollisten muutosten tekemistä suunnitelman sisällä markkinoinnin jo alettua.
Kyseessä oli yrityksemme ensimmäinen ja siten välttämätön markkinointisuunnitelma. Tarkoituksena oli tutkia markkinointisuunnitelman kaikkien osa-alueiden teoriapohjaa ja soveltaa tuota teoriatietoa sekä kvalitatiivisista tutkimuksista saatua tietoa markkinointisuunnitelman tekoon.
Teoriaosuudessa käyn läpi markkinointisuunnitelman toteuttamisen teorian osaalueista mm. lähtökohta-analyysit, segmentoinnin ja asemoinnin, markkinoinnin kilpailukeinot ja markkinointiviestinnän. Teorian kokosin painetuista ja internetlähteistä.
Työni empiriassa käytin kvalitatiivista markkinointitutkimusta. Toteutin useita kvalitatiivisia haastatteluja, kyselyjä sekä vapaamuotoisempia keskusteluja tuotteestamme Oulun Yliopiston, ja Oulun ammattikorkeakoulun alaisen Business Kitchenin Avanto Accelerator -yrityskiihdyttämöohjelman aikana sekä sen jälkeen. Tutkimusten kohteita olivat ohjelman mentorit, ohjelmaan osallistuvat ryhmät, yrittäjät, opiskelijat ja kuluttajat sekä tiimiläistemme lähipiiri. Lisäksi tein myyntiä palveluntarjoajayrityksille, josta sain runsaasti kvalitatiivista tutkimustietoa.
Työn tulos oli yksityiskohtainen ja monipuolinen markkinointisuunnitelma Palveluun.fi-sivuston markkinointiin. Työ sisältää mm. segmentointi- ja asemointistrategian ja valitut tehokkaimmat markkinoinnin kilpailukeinot yrityksen käyttöön. Suunnitelmaa käytetään vuonna 2018 Palveluun.fi-sivuston lanseerausmarkkinoinnissa sekä myöhemmin jatkuvan markkinoinnin toteuttamisessa.
Työn markkinointisuunnitelmaosuus on salainen, ja poistettu työn julkisesta versiosta, sillä se sisältää yrityksen liikesalaisuuksia.
Kyseessä oli yrityksemme ensimmäinen ja siten välttämätön markkinointisuunnitelma. Tarkoituksena oli tutkia markkinointisuunnitelman kaikkien osa-alueiden teoriapohjaa ja soveltaa tuota teoriatietoa sekä kvalitatiivisista tutkimuksista saatua tietoa markkinointisuunnitelman tekoon.
Teoriaosuudessa käyn läpi markkinointisuunnitelman toteuttamisen teorian osaalueista mm. lähtökohta-analyysit, segmentoinnin ja asemoinnin, markkinoinnin kilpailukeinot ja markkinointiviestinnän. Teorian kokosin painetuista ja internetlähteistä.
Työni empiriassa käytin kvalitatiivista markkinointitutkimusta. Toteutin useita kvalitatiivisia haastatteluja, kyselyjä sekä vapaamuotoisempia keskusteluja tuotteestamme Oulun Yliopiston, ja Oulun ammattikorkeakoulun alaisen Business Kitchenin Avanto Accelerator -yrityskiihdyttämöohjelman aikana sekä sen jälkeen. Tutkimusten kohteita olivat ohjelman mentorit, ohjelmaan osallistuvat ryhmät, yrittäjät, opiskelijat ja kuluttajat sekä tiimiläistemme lähipiiri. Lisäksi tein myyntiä palveluntarjoajayrityksille, josta sain runsaasti kvalitatiivista tutkimustietoa.
Työn tulos oli yksityiskohtainen ja monipuolinen markkinointisuunnitelma Palveluun.fi-sivuston markkinointiin. Työ sisältää mm. segmentointi- ja asemointistrategian ja valitut tehokkaimmat markkinoinnin kilpailukeinot yrityksen käyttöön. Suunnitelmaa käytetään vuonna 2018 Palveluun.fi-sivuston lanseerausmarkkinoinnissa sekä myöhemmin jatkuvan markkinoinnin toteuttamisessa.
Työn markkinointisuunnitelmaosuus on salainen, ja poistettu työn julkisesta versiosta, sillä se sisältää yrityksen liikesalaisuuksia.