The Effect of Customer Relationship Management on the Music Industry : A case study: Salesforce's impact on Spotify
Ehrnrooth, Edward (2017)
Ehrnrooth, Edward
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821863
Tiivistelmä
The objective of this thesis is to prove the impact of Customer Relationship Management (CRM) on the Music Industry. To clarify my research, I have used a case study methodology. In this study I analyze the implementation of the cloud computing company Salesforce’s products to the music streaming platform Spotify. Beside of my personal interest to the both of these companies, Spotify has been a Salesforce long-term customer with a journey of many success stories. Spotify has been able to maintain a certain level of customer experience and create social value by using cloud computing products. The objective of this thesis is to understand why customer management isn’t widespread within the Culture and Creative Industry, and to argue its value. I aim to both convey successful use cases of CRM product implementation and further study potential outcomes if used more often. This paper debates that companies that implement CRM can predict growth in sales channels, increase in revenue streams and more successful customer relationships. Syftet med denna avhandling är att påvisa e ekterna av kundrelationshantering inom musikindustrin. För att klargöra min forskning har jag använt en fallstudiemetodik. I denna studie analyserar jag företaget Salesforce och implementeringen av dess produkter till musik distributionsbolaget Spotify. Utöver mitt personliga intresse för båda dessa företag har Spotify- fy varit en långvarig kund hos Salesforce. De har varit med och haft många framgångshistorier genom att kontinuerligt använda Salesforce. Spotify har kunnat behålla en bra nivå för deras kunder och kund upplevelser. Genom detta skapa ett socialt värde, samt ändvänt Salesforce moln tjänster. Syftet med denna avhandling är att förstå varför kundhanteringen inte är använd eller utbredd inom kultur- och kreativa industrin. Dessutom vill jag samtidigt argumentera för dess värde. Jag strävar efter att både överföra framgångsrika exempel på kundrelations produktimplementering och ytterligare studera potentiella resultat om kundrelationshantering skulle användas oftare. I det här arbetet laborerar jag för, att om företag som har kundrelationshanterings program och implementerar detta har lättare att förutsäga tillväxt bl.a. i sina försäljningskanaler och ökning av intäktsströmmar.