Bilder som hjälpmedel för att främja delaktighet hos barn med funktionsnedsättning : Ett verksamhetsinriktat examensarbete
Lönnfeldt, Juni (2017)
Lönnfeldt, Juni
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821842
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli luoda kuvia, jotka tukevat ja mahdollistavat vammaisil-le lapsille osallistumisen koulussa. Kuvia, jotka kehitin, käytettiin puhetta tukevana ja korvaavana kommunikaationa (ACC) ja ne toimivat apuvälineenä keskusteluissa vam-maisten lasten kanssa. Työni teoriana toimivat sisällyttäminen, osallisuus ja voimaantu-minen, jotka ovat keskeisiä käsitteitä sosiaalipedagogiikassa. Tutkimuskysymykseni oli: Mitä tietoa tarvitsee ja mitä pitäisi ottaa huomioon KESY-kuvakorttien luomisessa, ta-voitteena edistää vammaisten lapsien osallisuutta koulussa? Kehitin tuotteen, johon olen piirtänyt kuvakortteja, jotka toimivat osana KESY-työkalua (Keskustelua Symbolien avulla). Tavoitteena oli, että KESY-kuvakortteja käytettäisiin tukena haastatteluissa Ruskis-koulun lasten kanssa ja mahdollistaa keskustelu lapsen omalla tasolla lapsilähtöi-sestä näkökulmasta. KESY-materiaali on kehitetty yhteistyöhankkeena Valteri-koulu Ruskiksen kanssa. Tutkimukset osoittivat, että puhetta tukeva ja korvaava kommuni-kointi (ACC) voi tukea vammaisten lasten osallisuutta. Sisällytin lapset minun tuotekehi-tysprosessiin, sillä tutkimuksien mukaan ACC tukee lapsia parhaalla mahdollisella taval-la, kun lähtökohtana on lapsen resurssien ja tarpeiden huomiointi. Kuvia piirtäessä käy-tin tietoa muun muassa ACC:stä ja mietin miten tekisin kuvakorteista mahdollisimman selkeät ja ymmärrettävät ilman liikaa yksityiskohtia. Mietin myös, miten piirtäisin kuvat niin, että kuva vastaisi kuvatekstiä parhaalla mahdollisella tavalla. Sain palautetta kuva-korteista ja kävi ilmi, että kortit toimivat hyvin lapsen tukena haastattelun aikana. Kuva-kortit auttoivat lasta kertomaan ja lapset pitivät siitä, että he saivat itse valita kortteja, joten kortit tukivat lapsen osallistumista keskustelun aikana.