Haitallisten VOC-päästöjen poistaminen ontelo-laattapohjaisesta betonilattiarakenteesta
Lamminen, Vesa-Matti (2017)
Lamminen, Vesa-Matti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821832
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy julkisestikin esillä olleisiin sisäilmaongelmiin, joita on löydetty viime vuosikymmeninä enenevässä määrin. Opinnäytetyö kertoo haitallisten 2-etyyli-1-heksanoli-päästöjen poistamisesta ontelolaattapohjaisesta betonirakenteesta. Työssä esitellään pintapuolisesti, mitä VOC-emissiot ovat ja miten ne saavat alkunsa. Ongelman syntymissyiden pohdinta on rajattu tämän työn ulkopuolelle. Tavoitteena on sekä lisätä ymmärrystä päästöjen poistamisesta eri korjaustavoin että lisätä tietämystä eri korjaustapojen vaatimuksista.
Opinnäytetyössä kerrotaan ensin yleisemmin VOC-emissioista ja siirrytään tämän jälkeen korjattavan kohteen tietoihin sekä suunnitelmiin. Lisäksi käydään läpi korjaustöiden kokonaisprosessi alusta aina hankeen loppusiivoukseen saakka.
Työn loppupuolella käydään läpi kokeellisia korjaustoimia. Empiirisestä osuudesta voidaan tehdä johtopäätös, että kokeelliset korjaustoimet eivät toimineet ainakaan valituissa kohteissa. Viimeisessä osiossa käydään läpi uutta monitoimimittaria, josta saatiin uudenlaista dataa tutkittavaksi päästöjen osalta korjaustöiden ajalta. Loppupäätelmänä voidaan todeta, että ainoa varma korjausmenetelmä on lattiarakenteiden purkaminen ontelopinnalle asti, mikä on nykyisin käytössä olevista korjausmenetelmistä raskain ja työläin.
Opinnäytetyössä kerrotaan ensin yleisemmin VOC-emissioista ja siirrytään tämän jälkeen korjattavan kohteen tietoihin sekä suunnitelmiin. Lisäksi käydään läpi korjaustöiden kokonaisprosessi alusta aina hankeen loppusiivoukseen saakka.
Työn loppupuolella käydään läpi kokeellisia korjaustoimia. Empiirisestä osuudesta voidaan tehdä johtopäätös, että kokeelliset korjaustoimet eivät toimineet ainakaan valituissa kohteissa. Viimeisessä osiossa käydään läpi uutta monitoimimittaria, josta saatiin uudenlaista dataa tutkittavaksi päästöjen osalta korjaustöiden ajalta. Loppupäätelmänä voidaan todeta, että ainoa varma korjausmenetelmä on lattiarakenteiden purkaminen ontelopinnalle asti, mikä on nykyisin käytössä olevista korjausmenetelmistä raskain ja työläin.