Ennakoi ja osallista! : digitaalinen itseopiskelumateriaali Perheen suun terveyden edistäminen -opintojaksolle
Utukka, Ilona; Lohilahti, Niina (2017)
Utukka, Ilona
Lohilahti, Niina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821819
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli tuottaa digitaalista itseopiskelumateriaalia ennakoivasta ja osallistavasta ohjauksesta Perheen suun ter-veyden edistäminen- opintojaksolle. Opintojakso on osa suuhygienistin tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman pakollisia am-mattiopintoja. Yhtenä opintojakson osaamistavoitteena on, että opiskelija osaa edistää perheen suun terveyttä ennakoivalla ja osallistavalla terveyden edistämisen menetelmillä. Ennakoivan ja osallistavan ohjausmenetelmän omaksuminen vaatii opiskelijalta syventymistä aiheeseen pohdinnan ja oppimistehtävien kautta. Itseopiskelumateriaalin tarkoitus on mahdollistaa opiskelijoille itsenäinen aiheen opiskelu.
Suuhygienistin yksi tärkeimmistä työtehtävistä on suun terveyden edistäminen sekä suun sairauksien ennaltaehkäisy. Suun terveyden edistäminen sekä suun sairauksien ennaltaehkäisy tulisi aloittaa jo lapsuudessa. Lapsen suun terveyttä edistäessä tulee huomioida perheen ja vanhempien vaikutus lapsen terveyskäyttäytymiseen. Vanhemmilla on vastuu lapsen suun ter-veydestä.
Osallistavalla ohjausmenetelmällä pyritään tukemaan vanhempien osallistumista hoitoon ja päätöksentekoon sekä ottamaan vastuu omasta sekä lapsen suun terveyden ylläpitämisestä. Ennakoivalla ohjauksella taas pyritään ennakoimaan sekä ennal-taehkäisemään perheen mahdollisia tulevia suun terveyden haasteita ja suun sairauksia. Ohjausmenetelmiä käyttämällä pyritään asiakaslähtöiseen yhteisymmärryksessä tapahtuvaan suun terveyden edistämiseen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena on tukea ennakoivan ja osallistavan ohjausmenetelmän oppimista käy-tännönläheisesti. ENNAKOI ja OSALLISTA! on Savonian blogisivustolla oleva itseopiskelumateriaali. Tarkoituksena oli luoda itseopiskelumateriaalia, joka tukee suuhygienistiopiskelijoiden itsenäistä aiheen opiskelua pohdinnan ja ongelmanratkaisun kautta. Teemoina itseopiskelumateriaalissa ovat onnistunut perheen suun terveyden edistäminen, ennakoiva ohjaus ja osal-listava ohjaus. Lisäksi blogi sisältää pohdintaa vaativia itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjausmenetelmiä on pyritty tuomaan käytännönläheisimmiksi esimerkkipotilastapauksien avulla. Potilastapaukset on luotu vastaamaan todellisia hoitotilanteita. Opinnäytetyön raportissa käsittelemme tuotoksen teemojen lisäksi digitaalisuuden käsitettä.
Suuhygienistin yksi tärkeimmistä työtehtävistä on suun terveyden edistäminen sekä suun sairauksien ennaltaehkäisy. Suun terveyden edistäminen sekä suun sairauksien ennaltaehkäisy tulisi aloittaa jo lapsuudessa. Lapsen suun terveyttä edistäessä tulee huomioida perheen ja vanhempien vaikutus lapsen terveyskäyttäytymiseen. Vanhemmilla on vastuu lapsen suun ter-veydestä.
Osallistavalla ohjausmenetelmällä pyritään tukemaan vanhempien osallistumista hoitoon ja päätöksentekoon sekä ottamaan vastuu omasta sekä lapsen suun terveyden ylläpitämisestä. Ennakoivalla ohjauksella taas pyritään ennakoimaan sekä ennal-taehkäisemään perheen mahdollisia tulevia suun terveyden haasteita ja suun sairauksia. Ohjausmenetelmiä käyttämällä pyritään asiakaslähtöiseen yhteisymmärryksessä tapahtuvaan suun terveyden edistämiseen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena on tukea ennakoivan ja osallistavan ohjausmenetelmän oppimista käy-tännönläheisesti. ENNAKOI ja OSALLISTA! on Savonian blogisivustolla oleva itseopiskelumateriaali. Tarkoituksena oli luoda itseopiskelumateriaalia, joka tukee suuhygienistiopiskelijoiden itsenäistä aiheen opiskelua pohdinnan ja ongelmanratkaisun kautta. Teemoina itseopiskelumateriaalissa ovat onnistunut perheen suun terveyden edistäminen, ennakoiva ohjaus ja osal-listava ohjaus. Lisäksi blogi sisältää pohdintaa vaativia itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjausmenetelmiä on pyritty tuomaan käytännönläheisimmiksi esimerkkipotilastapauksien avulla. Potilastapaukset on luotu vastaamaan todellisia hoitotilanteita. Opinnäytetyön raportissa käsittelemme tuotoksen teemojen lisäksi digitaalisuuden käsitettä.