YRITYKSEN SISÄINEN VIESTINTÄ
Hyvärinen, Tittamari; Tiihonen, Tiina (2017)
Hyvärinen, Tittamari
Tiihonen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821786
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sisäistä viestintää joensuulaisissa yrityksissä. Tutkimme, miksi sisäisellä viestinnällä on niin suuri merkitys yrityksen toimivuuden kannalta sekä mitä voidaan tehdä kun halutaan kehittää sitä mahdollisimman tehokkaasti. Tutkimustyö painottui pääasiassa ravintolatoiminnan sisäiseen viestintään, mutta aineistoa voidaan hyödyntää muuallakin sisäisen viestinnän perusteiden pysyessä samankaltaisena jokaisella työpaikalla.
Opinnäytetyötämme tukevat haastattelut, jotka tehtiin erilaisissa ravintoloissa Joensuussa sekä sisäisen viestinnän toimivuudesta tunnetussa yrityksessä Arcusysissa. Haastatteluiden ja teoriapohjan avulla tutkimme, mitkä viestintäkanavat koetaan yleisellä tasolla tehokkaimpina, sekä mitkä sisäisen viestinnän osa-alueet koetaan vahvuuksina ja heikkouksina. Lisäksi haluamme saada kehitysideoita muuttuvassa sisäisen viestinnän maailmassa.
Sisäistä viestintää pidetään itsestäänselvänä työelämän taitona, mutta todellisuudessa se ei onnistu kaikilta. On tärkeää, että sisäiseen viestintään panostetaan ja ihmisiä kannustetaan avoimuuteen sekä työpaikalla ilmenevissä ongelmissa että sen tähtihetkissä. Jokaisella on omat vahvuutensa ja niitä hyödyntämällä voidaan saavuttaa tuloksia tehokkaasti. Toimiva sisäinen viestintä mahdollistaa sujuvan yhteistyön ja tukee sitä kautta yrityksen menestystä.
Opinnäytetyötämme tukevat haastattelut, jotka tehtiin erilaisissa ravintoloissa Joensuussa sekä sisäisen viestinnän toimivuudesta tunnetussa yrityksessä Arcusysissa. Haastatteluiden ja teoriapohjan avulla tutkimme, mitkä viestintäkanavat koetaan yleisellä tasolla tehokkaimpina, sekä mitkä sisäisen viestinnän osa-alueet koetaan vahvuuksina ja heikkouksina. Lisäksi haluamme saada kehitysideoita muuttuvassa sisäisen viestinnän maailmassa.
Sisäistä viestintää pidetään itsestäänselvänä työelämän taitona, mutta todellisuudessa se ei onnistu kaikilta. On tärkeää, että sisäiseen viestintään panostetaan ja ihmisiä kannustetaan avoimuuteen sekä työpaikalla ilmenevissä ongelmissa että sen tähtihetkissä. Jokaisella on omat vahvuutensa ja niitä hyödyntämällä voidaan saavuttaa tuloksia tehokkaasti. Toimiva sisäinen viestintä mahdollistaa sujuvan yhteistyön ja tukee sitä kautta yrityksen menestystä.