Palveluntarjoajan valinta hevosalalla : näkökulmana harrastajaprofiilit
Alanen, Tiina (2017)
Alanen, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hevosenomistajan tallipaikan ja valmentajan valinta. Tavoitteeksi työlle asetettiin erilaisten tekijöiden selvittäminen, jotta voitaisiin ymmärtää, mitä edellä mainittujen palveluiden käyttäjät palveluntarjoajaltaan haluavat. Työssä keskityttiin erityisesti sellaisiin palveluihin, joita toimeksiantajalla jo on. Pyrkimyksenä oli selvittää, miten tärkeinä asiakkaat pitivät erilaisia palveluita. Haluttiin myös saada selville, oliko joku tekijä sellainen, johon kannattaisi erityisesti panostaa ja kehittää. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona hevosalan yritykselle.
Opinnäytetyö koostui teoriaosasta ja tutkimusosasta. Teoriaosuus aloitettiin käsittelemällä asiantuntijapalveluita kohdetoimialan mukaisesti hevosala viitekehyksenä. Tämän lisäksi teoriassa perehdyttiin asiakkuuteen sekä selvitettiin asiakasuskollisuuden ja asiakastyytyväisyyden eroa. Tutkimusosassa toteutettiin esitutkimuksen pohjalta monimenetelmätutkimus, jossa hyödynnettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusmenetelmää syvällisemmän näkemyksen saavuttamiseksi. Tutkimuksessa selvitettiin eri tekijöiden merkitystä ja kysyttiin syitä sille, mikä on saanut tai saisi kokeilemaan uusia palveluntarjoajia.
Työn tavoite saavutettiin, ja tutkimuksesta saatiin paljon hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että muilta kuulluilla kokemuksilla on merkittävä rooli erityisesti uusia palveluntarjoajia etsiessä. Tutkimuksesta saatiin myös tietoa siitä, miten erilaisten harrastajaprofiilien erot vaikuttavat siihen, millaisia tekijöitä pidetään tärkeinä. Turvallisuus oli kaikille ryhmille tärkeää, mutta esimerkiksi valmentajan kilpauralla oli selkeästi enemmän merkitystä sellaisille ihmisille, jotka itsekin kertoivat kilpailevansa säännöllisesti. Työn tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi uusia asiakkaita tavoiteltaessa tai palveluiden lokeroimisessa erilaisille harrastajaprofiileille.
Opinnäytetyö koostui teoriaosasta ja tutkimusosasta. Teoriaosuus aloitettiin käsittelemällä asiantuntijapalveluita kohdetoimialan mukaisesti hevosala viitekehyksenä. Tämän lisäksi teoriassa perehdyttiin asiakkuuteen sekä selvitettiin asiakasuskollisuuden ja asiakastyytyväisyyden eroa. Tutkimusosassa toteutettiin esitutkimuksen pohjalta monimenetelmätutkimus, jossa hyödynnettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusmenetelmää syvällisemmän näkemyksen saavuttamiseksi. Tutkimuksessa selvitettiin eri tekijöiden merkitystä ja kysyttiin syitä sille, mikä on saanut tai saisi kokeilemaan uusia palveluntarjoajia.
Työn tavoite saavutettiin, ja tutkimuksesta saatiin paljon hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että muilta kuulluilla kokemuksilla on merkittävä rooli erityisesti uusia palveluntarjoajia etsiessä. Tutkimuksesta saatiin myös tietoa siitä, miten erilaisten harrastajaprofiilien erot vaikuttavat siihen, millaisia tekijöitä pidetään tärkeinä. Turvallisuus oli kaikille ryhmille tärkeää, mutta esimerkiksi valmentajan kilpauralla oli selkeästi enemmän merkitystä sellaisille ihmisille, jotka itsekin kertoivat kilpailevansa säännöllisesti. Työn tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi uusia asiakkaita tavoiteltaessa tai palveluiden lokeroimisessa erilaisille harrastajaprofiileille.