Creating room designer proof of concept with Three JS
Anttila, Joni (2017)
Anttila, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821738
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävä on tutkia Three JS -kirjaston kykyä tuottaa nopeita tuloksia, jotka sopivat prototyyppitason ohjelman kehitykseen lyhyessä ajassa. Lisäksi työ luo yleisnäkemyksen 3D-ympäristössä työskentelemisee, Three JS -kirjastoon ja sen ominaisuuksiin.
Three JS on WebGL:ään pohjautuva kirjasto 3D-grafiikan näyttämiseen web-selainympäristössä. Sitä on kehitetty vuodesta 2010 asti. Three JS valittiin tähän projektiin, koska se oli puhdas 3D-grafiikkamoottori toisin kuin monet sen kilpailijat, jotka ovat jo suoraan pelimoottoreita. Kirjasto oli myös jo etukäteen jossain määrin tunnettu yrityksen sisällä. Lisäksi Three JS tarjoaa kattavat tuonti- ja vientimahdollisuudet eri tiedostoformaatteihin.
Asiakas halusi nopean prototyyppi tason huonesuunnittelijaohjelman, joka sisälsi joitain perus ominaisuuksia kuten huoneen ääriviivojen piirtäminen, huoneen generointi ääriviivojen perusteella, päätelaitteiden lisääminen kattoon ja yksinkertaisen ilmavirta simulaation. Prototyyppi kehitettiin pääosin kahdessa viikossa käyttäen JavaScriptiä, HTML:ää ja Three JS -kirjastoa.
Projekti oli erittäinen onnistunut ja asiakas oli tyytyväinen saatuun lopputulokseen. Kaikki halutut ominaisuudet saatiin kehitettyä aikarajan puitteissa. Three JS osoittautui olevan sopiva kirjasto tämän tyyppiseen prototyypin kehitykseen, sillä sen peruskäyttö on riittävän helppo omaksua nopeasti ja se saa aikaseksi näkyviä tuloksia nopeasti. Projekti jätti paljon tilaa tulevaisuuden kehitykselle, johon myös oli paljon ideoita. Lisäominaisuudet voisivat olla esimerkiksi tarkka ilmavirtasimulaatio, uusia tuettuja tuoteluokkia tai estesimulaatio.
Three JS on WebGL:ään pohjautuva kirjasto 3D-grafiikan näyttämiseen web-selainympäristössä. Sitä on kehitetty vuodesta 2010 asti. Three JS valittiin tähän projektiin, koska se oli puhdas 3D-grafiikkamoottori toisin kuin monet sen kilpailijat, jotka ovat jo suoraan pelimoottoreita. Kirjasto oli myös jo etukäteen jossain määrin tunnettu yrityksen sisällä. Lisäksi Three JS tarjoaa kattavat tuonti- ja vientimahdollisuudet eri tiedostoformaatteihin.
Asiakas halusi nopean prototyyppi tason huonesuunnittelijaohjelman, joka sisälsi joitain perus ominaisuuksia kuten huoneen ääriviivojen piirtäminen, huoneen generointi ääriviivojen perusteella, päätelaitteiden lisääminen kattoon ja yksinkertaisen ilmavirta simulaation. Prototyyppi kehitettiin pääosin kahdessa viikossa käyttäen JavaScriptiä, HTML:ää ja Three JS -kirjastoa.
Projekti oli erittäinen onnistunut ja asiakas oli tyytyväinen saatuun lopputulokseen. Kaikki halutut ominaisuudet saatiin kehitettyä aikarajan puitteissa. Three JS osoittautui olevan sopiva kirjasto tämän tyyppiseen prototyypin kehitykseen, sillä sen peruskäyttö on riittävän helppo omaksua nopeasti ja se saa aikaseksi näkyviä tuloksia nopeasti. Projekti jätti paljon tilaa tulevaisuuden kehitykselle, johon myös oli paljon ideoita. Lisäominaisuudet voisivat olla esimerkiksi tarkka ilmavirtasimulaatio, uusia tuettuja tuoteluokkia tai estesimulaatio.