Finland's Country Brand : Case: Young Travellers
Peltola, Henrika (2017)
Peltola, Henrika
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721697
Tiivistelmä
Maakuvatyö ja maiden brändääminen ovat tärkeitä konsepteja nykyaikana. Globalisaation ansiosta maat kilpailevat toisiaan vastaan saadakseen huomiota, arvostusta ja luottamusta sijoittajilta, turisteilta, kuluttajilta, lahjoittajilta, maahanmuuttajilta, medialta ja muiden maiden hallituksilta. Voimakas ja positiivinen maabrändi antaa tärkeää etua tässä kisassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomen maabrändiä, käyttäen turismia mittausvälineenä.
Tutkimukseen valikoitui deduktiivinen lähestymistapa. Tutkimuskysymyksiin vastauksen saamiseksi tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähdeaineisto perustui kirjoihin, tutkimusmateriaaleihin ja artikkeleihin, jotka käsittelivät kyseisiä aihealueita. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin myös tutkimusta, joka toteutettiin nuorten, Euroopassa työskentelevien tai opiskeluvaihtoa tekevien matkailijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin maakuvatyöhön ja sen osioihin, jotka ovat tämän tutkimuksen kannalta tärkeitä. Opinnäytetyö syventyy matkailualaan, matkailun strategiseen suunnitteluun, matkailun markkinointiin ja 4P’n markkinointimixiin. Teoriaosuus keskittyy myös laajalti Pohjoismaihin ryhmänä ja imagona, sekä tutustuttaa lukijan Suomeen brändinä. Teoriaan perehtymisen jälkeen seuraa tutkimuksen empiirinen osuus. Lopuksi SWOT analyysimetodilla suoritettiin teoriaosuudesta ja tutkimuksesta saadun tiedon yhteenveto ja analysointi.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että Suomi on houkutteleva matkailukohde ja sen ominaispiirteet tunnetaan laajalti. Team Finlandin tekemä maakuvatyö on yleisesti ottaen hyvällä mallilla, mutta ei vielä yllä täyteen potentiaaliinsa.
Tutkimukseen valikoitui deduktiivinen lähestymistapa. Tutkimuskysymyksiin vastauksen saamiseksi tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähdeaineisto perustui kirjoihin, tutkimusmateriaaleihin ja artikkeleihin, jotka käsittelivät kyseisiä aihealueita. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin myös tutkimusta, joka toteutettiin nuorten, Euroopassa työskentelevien tai opiskeluvaihtoa tekevien matkailijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin maakuvatyöhön ja sen osioihin, jotka ovat tämän tutkimuksen kannalta tärkeitä. Opinnäytetyö syventyy matkailualaan, matkailun strategiseen suunnitteluun, matkailun markkinointiin ja 4P’n markkinointimixiin. Teoriaosuus keskittyy myös laajalti Pohjoismaihin ryhmänä ja imagona, sekä tutustuttaa lukijan Suomeen brändinä. Teoriaan perehtymisen jälkeen seuraa tutkimuksen empiirinen osuus. Lopuksi SWOT analyysimetodilla suoritettiin teoriaosuudesta ja tutkimuksesta saadun tiedon yhteenveto ja analysointi.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että Suomi on houkutteleva matkailukohde ja sen ominaispiirteet tunnetaan laajalti. Team Finlandin tekemä maakuvatyö on yleisesti ottaen hyvällä mallilla, mutta ei vielä yllä täyteen potentiaaliinsa.