Pelien ja pelillistämisen erot
Wanamo, Henrik (2017)
Wanamo, Henrik
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721672
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pelien ja pelillistämisen yleisimpiä määritelmiä ja verrataan niitä keskenään. Tavoitteena on selvittää näiden kahden käsitteen erot ja osoittaa, että ne eivät ole synonyymejä keskenään. Osana tätä opinnäytetyötä suoritettiin myös pienimuotoinen kvalitatiivinen tutkimus koskien TAMKin opiskelijoitten tietämystä pelillistämisestä.
Analysoimalla pelien ja pelillistämisen määritelmiä sekä syventymällä niiden tuotantoprosesseihin ilmeni, että molemmat hyödyntävät samoja suunnitteluperiaatteita. Pelit ja pelillistetyt järjestelmät pyrkivät eri päämääriin samoilla metodeilla. Pelien tavoite on yksinomaan viihdyttää kun taas pelillistetyt järjestelmät ja applikaatiot pyrkivät tuottamaan tämän sijaan tai tämän lisäksi muuta arvoa. Jotkut pelillistetyt järjestelmät pyrkivät tekemään jonkin järjestelmän käytöstä mielekkäämpää ja innostavampaa kun toisilla taas halutaan esim. opettaa käyttäjiään tai valjastaa käyttäjiensä kollektiivista älykkyyttä ja ongelmanratkaisukykyä.
Opinnäytetyön pienimuotoisen tutkimuksen tulokset viittaavat siihen että TAMKin opiskelijoilla on varsin hyvä käsitys siitä, mitä pelillistäminen on. Tämä ei sinänsä ollut yllättävää, olihan suuri osa vastaajista tietojenkäsittelyn pelituotantopuolen opiskelijoita. Tutkimus osoitti kuitenkin, että jopa pelituotantopuolen opiskelijoista jotkut ovat epätietoisia käsitteistä. Pienen otannan takia tutkimuksen tuloksista ei voi päätellä mitään tilastollisesti merkittävää, mutta se antaa kuitenkin karkean kuvan käsitteiden erojen ymmärtämisestä TAMKin opiskelijoiden keskuudessa.
Analysoimalla pelien ja pelillistämisen määritelmiä sekä syventymällä niiden tuotantoprosesseihin ilmeni, että molemmat hyödyntävät samoja suunnitteluperiaatteita. Pelit ja pelillistetyt järjestelmät pyrkivät eri päämääriin samoilla metodeilla. Pelien tavoite on yksinomaan viihdyttää kun taas pelillistetyt järjestelmät ja applikaatiot pyrkivät tuottamaan tämän sijaan tai tämän lisäksi muuta arvoa. Jotkut pelillistetyt järjestelmät pyrkivät tekemään jonkin järjestelmän käytöstä mielekkäämpää ja innostavampaa kun toisilla taas halutaan esim. opettaa käyttäjiään tai valjastaa käyttäjiensä kollektiivista älykkyyttä ja ongelmanratkaisukykyä.
Opinnäytetyön pienimuotoisen tutkimuksen tulokset viittaavat siihen että TAMKin opiskelijoilla on varsin hyvä käsitys siitä, mitä pelillistäminen on. Tämä ei sinänsä ollut yllättävää, olihan suuri osa vastaajista tietojenkäsittelyn pelituotantopuolen opiskelijoita. Tutkimus osoitti kuitenkin, että jopa pelituotantopuolen opiskelijoista jotkut ovat epätietoisia käsitteistä. Pienen otannan takia tutkimuksen tuloksista ei voi päätellä mitään tilastollisesti merkittävää, mutta se antaa kuitenkin karkean kuvan käsitteiden erojen ymmärtämisestä TAMKin opiskelijoiden keskuudessa.