Sisällöntuotanto YouTubeen osana yrityksen ulkoista viestintää
Kinnunen, Aleksi (2017)
Kinnunen, Aleksi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja perehtyä YouTubeen markkinoinnin näkökulmasta sekä erityisesti sisällöntuotantoon osana yrityksen ulkoista viestintää. Tavoitteena oli myös avata YouTubea palveluna ja sen tuomia mahdollisuuksia etenkin suomalaisille pkyrityksille, jotka pohtivat kyseisen kanavan hyödyntämistä yhtenä heidän markkinointikanavistaan. Aihe valikoitui ilmiön ajankohtaisuuden ja mielenkiintoisuuden perusteella.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään ensin YouTubeen palveluna, sen käyttämiseen ja YouTuben asemaan modernina mediana. Tämän lisäksi työssä käydään läpi markkinoinnin kehitystä viimeisten vuosikymmenten aikana. Erityisesti keskitytään digitaalisen markkinoinnin keskeisimpiin työkaluihin ja sisällöntuotantoon markkinoinnin keinona.
Työn empiriaosassa tarkastellaan sisällöntuotantoa YouTubessa. Työssä tuodaan esiin niitä asioita, joihin yritysten ja organisaatioiden tulisi kiinnittää huomiota tuottaessaan videosisältöä YouTubeen. Aihetta lähestytään teorian ja yrityshaastattelujen avulla.
Tulosten perusteella harvat suomalaiset pk-yritykset hyödyntävät YouTubea ulkoisessa viestinnässään. Videon on kuitenkin todettu olevan tekstiä tehokkaampi tapa saada viesti kuulluksi, joten asiakkaille lisäarvoa tuovan videosisällön tuottaminen on kannattavaa nyt ja myös tulevaisuudessa. Yritysten tulisi kiinnittää huomiota videoiden sisältöön, laatuun, koko kanavan visuaaliseen ilmeeseen ja julkaisun säännöllisyysteen.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään ensin YouTubeen palveluna, sen käyttämiseen ja YouTuben asemaan modernina mediana. Tämän lisäksi työssä käydään läpi markkinoinnin kehitystä viimeisten vuosikymmenten aikana. Erityisesti keskitytään digitaalisen markkinoinnin keskeisimpiin työkaluihin ja sisällöntuotantoon markkinoinnin keinona.
Työn empiriaosassa tarkastellaan sisällöntuotantoa YouTubessa. Työssä tuodaan esiin niitä asioita, joihin yritysten ja organisaatioiden tulisi kiinnittää huomiota tuottaessaan videosisältöä YouTubeen. Aihetta lähestytään teorian ja yrityshaastattelujen avulla.
Tulosten perusteella harvat suomalaiset pk-yritykset hyödyntävät YouTubea ulkoisessa viestinnässään. Videon on kuitenkin todettu olevan tekstiä tehokkaampi tapa saada viesti kuulluksi, joten asiakkaille lisäarvoa tuovan videosisällön tuottaminen on kannattavaa nyt ja myös tulevaisuudessa. Yritysten tulisi kiinnittää huomiota videoiden sisältöön, laatuun, koko kanavan visuaaliseen ilmeeseen ja julkaisun säännöllisyysteen.