Hankintatoimen, varastotoiminnan ja niiden välisen yhteistyön kehittäminen : Case: Yritys X Oy
Kaipainen, Heini (2017)
Kaipainen, Heini
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621646
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia hankintatoimen, varastotoiminnan ja näiden toimintojen välisen yhteistyön nykytilaa Yrityksessä X Oy. Tavoitteena oli nykytilakartoituksen perusteella tunnistaa toimintaan liittyviä haasteita ja esittää keinoja toiminnan kehittämiseen.
Työn teoreettinen osuus koostui tutkimusosuutta tukevista hankintatoimen ja varastoinnin osa-alueista. Teoriaosuudessa käytiin läpi muun muassa näiden toimintojen merkitystä, tehtäviä ja niiden kehittämisessä käytettäviä työkaluja. Myös kyseisiin toimintoihin liittyviä kustannuksia käsiteltiin. Teoriaosuuden tarkoituksena oli muodostaa käsitys siitä, miten toimintojen kuuluisi tietolähteiden mukaan toimia. Tutkimuksen tietopohjana käytettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja internet-lähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syksyn 2017 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen osallistuvaa havainnointia, johdon ja ostajien teemahaastatteluja ja varastopäällikön kanssa havainnoinnin lomassa käytyjä keskusteluja. Havainnointia tuettiin muistiinpanoin ja valokuvin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Yritys X Oy:n hankintatoimessa, varastotoiminnassa ja niiden välisessä yhteistyössä on nykyisellään kehitettävää. Tällä hetkellä alhainen työntekijämäärä ja työn manuaalisuus luovat haasteita molempien toimintojen suorittamiseen. Hankintatoimen osalta esiin nousi myös suunnitelmallisuuden puute sekä nimikkeiden korkea määrä. Suunnitelmallisuutta lisäämällä ja nimikkeiden karsimisella olisi mahdollista saavuttaa parannusta jatkossa. Varastotoiminnassa haasteita luovat muun muassa tarpeeseen sopimattomat varastotilat ja saapumisten heikko hallinta. Yritys hyötyisi nimikemäärän karsimisesta ja huomion kiinnittämisestä saapumisten parempaan hallinnointiin. Oleellista olisi myös palkata lisätyövoimaa kiireapuun. Tutkimuksessa selvisi myös, että toimintojen välinen ennakoiva yhteistyö on vähäistä. Yhteistyötä lisäämällä koko yrityksen sisäistä toimivuutta olisi mahdollista tehostaa.
Työn teoreettinen osuus koostui tutkimusosuutta tukevista hankintatoimen ja varastoinnin osa-alueista. Teoriaosuudessa käytiin läpi muun muassa näiden toimintojen merkitystä, tehtäviä ja niiden kehittämisessä käytettäviä työkaluja. Myös kyseisiin toimintoihin liittyviä kustannuksia käsiteltiin. Teoriaosuuden tarkoituksena oli muodostaa käsitys siitä, miten toimintojen kuuluisi tietolähteiden mukaan toimia. Tutkimuksen tietopohjana käytettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja internet-lähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syksyn 2017 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen osallistuvaa havainnointia, johdon ja ostajien teemahaastatteluja ja varastopäällikön kanssa havainnoinnin lomassa käytyjä keskusteluja. Havainnointia tuettiin muistiinpanoin ja valokuvin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Yritys X Oy:n hankintatoimessa, varastotoiminnassa ja niiden välisessä yhteistyössä on nykyisellään kehitettävää. Tällä hetkellä alhainen työntekijämäärä ja työn manuaalisuus luovat haasteita molempien toimintojen suorittamiseen. Hankintatoimen osalta esiin nousi myös suunnitelmallisuuden puute sekä nimikkeiden korkea määrä. Suunnitelmallisuutta lisäämällä ja nimikkeiden karsimisella olisi mahdollista saavuttaa parannusta jatkossa. Varastotoiminnassa haasteita luovat muun muassa tarpeeseen sopimattomat varastotilat ja saapumisten heikko hallinta. Yritys hyötyisi nimikemäärän karsimisesta ja huomion kiinnittämisestä saapumisten parempaan hallinnointiin. Oleellista olisi myös palkata lisätyövoimaa kiireapuun. Tutkimuksessa selvisi myös, että toimintojen välinen ennakoiva yhteistyö on vähäistä. Yhteistyötä lisäämällä koko yrityksen sisäistä toimivuutta olisi mahdollista tehostaa.