Graafisen ilmeen suunnittelu VEEKOOJIILLE
Saarinen, Antti (2017)
Saarinen, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella visuaalinen ilme sotilasvarusteita ja airsoftia harrastavalle rekisteröidylle yhdistykselle nimeltä VEEKOOJII (VKJ). Tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle merkki, joka toimii hihamerkkinä vaatteissa, logona video -sekä kuvamateriaa-leissa ja ryhmän välineissä kuten ajoneuvoissa. Visuaalinen ilme edistää ryhmän tunnistettavuutta ja on merkittävässä roolissa ryhmän toiminnan kasvussa ja brändin luonnissa. Merkin lisäksi visuaalinen ilme sisältää valitut fontit, värimaailman ja graafisen ohjeiston.
Toimeksiantajan ja lajin ollessa jo valmiiksi tuttuja aiheita, aloitetaan suunnitteluprosessi tutus-tumalla visuaalisen ilmeen luonnin perusteisiin ja käymällä toimeksiantajan kanssa läpi, mitä he haluavat ilmeellään viestiä. Kerätään tietoa, miten ja millä ominaisuuksilla saavutetaan toimeksiantajaa kuvaava ilme. Lisäksi opinnäytetyössä tutustutaan lajin ja aihepiirin läheisiin ryhmiin ja yrityksiin, joilla on samankaltaisia merkkejä. Syynä tähän on se, että toimeksiantajan ilme olisi tunnistettavissa aihepiiriin kuuluvaksi, mutta kuitenkin muista ryhmistä edukseen erottuva.
Suunnitteluprosessin lopputuloksena syntyy tunnistettava graafinen ilme, joka kuvastaa toimeksiantajaa ja tottelee hyvän visuaalisen ilmeen perussääntöjä. Ilme erottuu ympäristöstään ja kilpailijoistaan tunnistetekijöiden avulla, ja sillä on selkeä yhtenäinen ja sanomallinen peruslinja. Se herättää huomiota ja on persoonallinen. Logon symbolihahmo on mieleen jäävä muoto ja se on helposti valjastettavissa erilaisiin ympäristöihin graafisen ohjeiston avulla.
Toimeksiantajan ja lajin ollessa jo valmiiksi tuttuja aiheita, aloitetaan suunnitteluprosessi tutus-tumalla visuaalisen ilmeen luonnin perusteisiin ja käymällä toimeksiantajan kanssa läpi, mitä he haluavat ilmeellään viestiä. Kerätään tietoa, miten ja millä ominaisuuksilla saavutetaan toimeksiantajaa kuvaava ilme. Lisäksi opinnäytetyössä tutustutaan lajin ja aihepiirin läheisiin ryhmiin ja yrityksiin, joilla on samankaltaisia merkkejä. Syynä tähän on se, että toimeksiantajan ilme olisi tunnistettavissa aihepiiriin kuuluvaksi, mutta kuitenkin muista ryhmistä edukseen erottuva.
Suunnitteluprosessin lopputuloksena syntyy tunnistettava graafinen ilme, joka kuvastaa toimeksiantajaa ja tottelee hyvän visuaalisen ilmeen perussääntöjä. Ilme erottuu ympäristöstään ja kilpailijoistaan tunnistetekijöiden avulla, ja sillä on selkeä yhtenäinen ja sanomallinen peruslinja. Se herättää huomiota ja on persoonallinen. Logon symbolihahmo on mieleen jäävä muoto ja se on helposti valjastettavissa erilaisiin ympäristöihin graafisen ohjeiston avulla.