Vanhemmat mukaan metsään! Kasvatusyhteistyötä luontokasvatuksen keinoin
Kilpeläinen, Anna (2017)
Kilpeläinen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621624
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tukea ja ylläpitää kasvatusyhteistyötä Tenava-Linnan päiväkodissa luontokasvatuksen keinoin. Tavoitteenani oli suunnitella ja toteuttaa metsäretkien sarja, johon lasten lisäksi myös lasten vanhemmat osallistuivat. Metsäretkien tarkoituksena oli tutustua ryhmän lasten vanhempiin ja ylläpitää näin kasvatuksellista yhteistyötä heidän kanssaan. Retkien tarkoituksena oli myös tuoda näkyväksi Tenava-Linnan toimintaa lasten vanhemmille. Tuotoksena työstäni Tenava-Linnan henkilökunnalle jää retkien perusteella suunniteltu Vanhemmat mukaan metsään! -opas, mikä kertoo luontokasvatuksen ja kasvatusyhteistyön yhdistämisestä. Oppaan lisäksi Tenava-Linnan henkilökunnalle jää metsäretkien suunnitelmapohja, minkä avulla he pystyvät suunnittelemaan omia retkiään lasten vanhempien kanssa. Työni toteutettiin pienten lasten ryhmässä, jonka lapset ovat 1-2-vuotiaita, mutta oppaan ja suunnitelmapohjan tarkoituksena on olla hyödynnettävissä jokaisessa ikäryhmässä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii muun muassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä Norlandia päiväkotien oma varhaiskasvatussuunnitelma. Työssä käydään myös läpi luonto- ja ympäristökasvatusta sekä kasvatusyhteistyötä. Tämän opinnäytetyöraportin teoriasisältöä on hyödynnetty myös oppaassa.
Arviointi metsäretkistä kerättiin vanhemmilta suullisesti heti retkien jälkeen. Haastattelin myös ryhmän lapsia retkistä. Näiden arviointien mukaan retket koettiin hyödyllisenä ja toimivana keinona tuoda näkyväksi päiväkodin toimintaa lasten vanhemmille. Myös lapset olivat retkistä innoissaan ja niistä jäi mukavat muistot. Arvioin metsäretkiä myös itse luomieni tavoitteinen mukaisesti. Oppaasta keräsin arvioinnin Tenava-Linnan henkilökunnalta suullisesti. Henkilökunta koki oppaan hyödyllisenä ja hyvin toteutettuna. Etenkin kestävän kehityksen mukaan ottaminen oppaan sisältöön koettiin tärkeänä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii muun muassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä Norlandia päiväkotien oma varhaiskasvatussuunnitelma. Työssä käydään myös läpi luonto- ja ympäristökasvatusta sekä kasvatusyhteistyötä. Tämän opinnäytetyöraportin teoriasisältöä on hyödynnetty myös oppaassa.
Arviointi metsäretkistä kerättiin vanhemmilta suullisesti heti retkien jälkeen. Haastattelin myös ryhmän lapsia retkistä. Näiden arviointien mukaan retket koettiin hyödyllisenä ja toimivana keinona tuoda näkyväksi päiväkodin toimintaa lasten vanhemmille. Myös lapset olivat retkistä innoissaan ja niistä jäi mukavat muistot. Arvioin metsäretkiä myös itse luomieni tavoitteinen mukaisesti. Oppaasta keräsin arvioinnin Tenava-Linnan henkilökunnalta suullisesti. Henkilökunta koki oppaan hyödyllisenä ja hyvin toteutettuna. Etenkin kestävän kehityksen mukaan ottaminen oppaan sisältöön koettiin tärkeänä.