Expanding Inditex in Finland : Case Company: Bershka
Lehtovuori, Iina (2017)
Lehtovuori, Iina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoiteena on tutkia miten tuoda suosittu muotiliike Suomeen. Opinnäytetyö hyödyntää ideaa franchising yrittäjyydestä ja tutkii Suomen markkina-aluetta ja mahdollista asiakaskuntaa. Naisten ostovaatekäyttäytyminen ja käyttäytyminen vaatekaupoissa on tutkimuksen yksi osa. Tämä opinnäytetyö keskittyy löytämään Bershkalle asiakaskunnan ennemmin kuin tekemään liiketoimintasuunnitelmaa.
Kirjoittaja käyttää kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.Sekundaarinen data on kerätty erilaisista kirjallisuuden lähteistä, kirjoista, artikkeleista ja elektronisista lähteistä. Primaari data on kerätty haastattelemalla Suomessa toimivan vaatekaupan myymäläpäällikköä.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään franchising yrittäjyyttä, kuluttajakäyttäytymistä ja asiakas segmentointia. Naisten ostokäyttäytymistä ja markkinointia naisille käsitellään. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös viiden kilpailuvoiman mallia Suomen markkina-alueesta, Bershkaa yrityksenä, Bershkan ekologisuutta ja miten se vaikuttaa kuluttajiin.
Tulokset näyttivät että Inditexin laajentamiseen Suomessa voi olla potentiaalia franchising yrittäjänä, vaikka se vaatii paljon rahaa sillä Inditex ketju avaa aina uudet myymälät historiallisissa rakennuksissa pääkaupunkien ytimessä. Bershkan asiakaskuntaa pitäisi tutkia enemmän, jotta ymmärttäisimme liikkeen potentiaalin. Asiakaskuntaa tutkimalla Bershkalle voisi tehdä kattavan liiketoimintasuunnitelman.
Kirjoittaja käyttää kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.Sekundaarinen data on kerätty erilaisista kirjallisuuden lähteistä, kirjoista, artikkeleista ja elektronisista lähteistä. Primaari data on kerätty haastattelemalla Suomessa toimivan vaatekaupan myymäläpäällikköä.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään franchising yrittäjyyttä, kuluttajakäyttäytymistä ja asiakas segmentointia. Naisten ostokäyttäytymistä ja markkinointia naisille käsitellään. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös viiden kilpailuvoiman mallia Suomen markkina-alueesta, Bershkaa yrityksenä, Bershkan ekologisuutta ja miten se vaikuttaa kuluttajiin.
Tulokset näyttivät että Inditexin laajentamiseen Suomessa voi olla potentiaalia franchising yrittäjänä, vaikka se vaatii paljon rahaa sillä Inditex ketju avaa aina uudet myymälät historiallisissa rakennuksissa pääkaupunkien ytimessä. Bershkan asiakaskuntaa pitäisi tutkia enemmän, jotta ymmärttäisimme liikkeen potentiaalin. Asiakaskuntaa tutkimalla Bershkalle voisi tehdä kattavan liiketoimintasuunnitelman.