Nuorisotalolta työelämään : Selvitys Viikin nuorisotalon vertaisohjaajatoiminnan vaikutuksesta nuorten työelämälliseen voimaantumiseen
Stålhane, Tanja (2017)
Stålhane, Tanja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja oli Viikin nuorisotyöyksikkö ja tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa Viikin nuorisotalon vertaisohjaajatoiminnan työelämällistä voimaantumista edistävistä tekijöistä sekä toiminnan tavoitteellisesta kehittämisestä.
Viikin nuorisotyöyksikkö on yksi Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden nuorisotyöyksiköistä ja sen tarkoitus on toteuttaa alueellista nuorisotyötä Viikki-Latokartano-Viikinmäki-Pihlajisto-alueella. Alueellisen nuorisotyön lisäksi Viikin nuorisotyöyksikkö on profiloitunut kohdennettuun nuorisotyöhön ja nuorten työelämätaitoihin.
Viikin nuorisotalon vertaisohjaajatoiminnan tavoite on edistää nuorten työelämätaitoja ja tukea nuorten työllistymistä, sekä näiden kautta pyrkiä nuorten työelämälliseen voimaantumiseen. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään, millaisia työelämätaitoja nuoret ovat oppineet toiminnassa, mitkä tekijät vaikuttivat työelämätaitojen oppimiseen ja, kuinka toiminta on tukenut nuorten työllistymistä. Tämän lisäksi opinnäytetyö tarkastelee toiminnan kehittämisnäkökulmasta, millainen on vertaisohjaajatoiminnan Z-sukupolvea edustava kohderyhmä ja kuinka Z-sukupolven taidot ja tarpeet tulisi huomioida vertaisohjaajatoiminnassa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmät ovat kysely, teemahaastattelu ja havainnointi. Kyselyyn on vastannut yhdeksän vuosina 2012–2016 Viikin vertaisohjaajatoiminnassa mukana ollutta nuorta, joista kolme osallistui kyselyn jälkeisiin teemahaastatteluihin.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan todeta Viikin vertaisohjaajatoiminnan edistäneen nuorten työelämällistä voimaantumista sekä toiminnalla olleen erittäin positiivisia vaikutuksia nuorten työelä-mätaitojen oppimiseen ja työllistymiseen. Vertaisohjaajatoiminnassa olleet nuoret olivat oppineet ryhmä- ja vuorovaikutustaitoja sekä ottamaan ja kantamaan vastuuta. Tämän lisäksi toiminta on vahvis-tanut nuorten itsetuntoa ja lisännyt nuorten itsevarmuutta. Toiminnan kehittämisen näkökulmasta, toiminnassa on tärkeää huomioida nuorten digitaalisen vuorovaikutuksen ja työnhakutaitojen edistäminen.
Opinnäytetyön tuloksia ja havaintoja voi hyödyntää nuorille suunnattua vertaisohjaajatoimintaa järjestäessä tai kehittäessä, sekä muissa osallisuuteen liittyvissä nuorten oppimisryhmissä. Tämän lisäksi opinnäytetyö tuottaa yleistä tietoa Z-sukupolven nuorten taidoista ja tarpeista, jota voi hyödyntää yleisesti nuorisotyössä.
Viikin nuorisotyöyksikkö on yksi Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden nuorisotyöyksiköistä ja sen tarkoitus on toteuttaa alueellista nuorisotyötä Viikki-Latokartano-Viikinmäki-Pihlajisto-alueella. Alueellisen nuorisotyön lisäksi Viikin nuorisotyöyksikkö on profiloitunut kohdennettuun nuorisotyöhön ja nuorten työelämätaitoihin.
Viikin nuorisotalon vertaisohjaajatoiminnan tavoite on edistää nuorten työelämätaitoja ja tukea nuorten työllistymistä, sekä näiden kautta pyrkiä nuorten työelämälliseen voimaantumiseen. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään, millaisia työelämätaitoja nuoret ovat oppineet toiminnassa, mitkä tekijät vaikuttivat työelämätaitojen oppimiseen ja, kuinka toiminta on tukenut nuorten työllistymistä. Tämän lisäksi opinnäytetyö tarkastelee toiminnan kehittämisnäkökulmasta, millainen on vertaisohjaajatoiminnan Z-sukupolvea edustava kohderyhmä ja kuinka Z-sukupolven taidot ja tarpeet tulisi huomioida vertaisohjaajatoiminnassa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmät ovat kysely, teemahaastattelu ja havainnointi. Kyselyyn on vastannut yhdeksän vuosina 2012–2016 Viikin vertaisohjaajatoiminnassa mukana ollutta nuorta, joista kolme osallistui kyselyn jälkeisiin teemahaastatteluihin.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan todeta Viikin vertaisohjaajatoiminnan edistäneen nuorten työelämällistä voimaantumista sekä toiminnalla olleen erittäin positiivisia vaikutuksia nuorten työelä-mätaitojen oppimiseen ja työllistymiseen. Vertaisohjaajatoiminnassa olleet nuoret olivat oppineet ryhmä- ja vuorovaikutustaitoja sekä ottamaan ja kantamaan vastuuta. Tämän lisäksi toiminta on vahvis-tanut nuorten itsetuntoa ja lisännyt nuorten itsevarmuutta. Toiminnan kehittämisen näkökulmasta, toiminnassa on tärkeää huomioida nuorten digitaalisen vuorovaikutuksen ja työnhakutaitojen edistäminen.
Opinnäytetyön tuloksia ja havaintoja voi hyödyntää nuorille suunnattua vertaisohjaajatoimintaa järjestäessä tai kehittäessä, sekä muissa osallisuuteen liittyvissä nuorten oppimisryhmissä. Tämän lisäksi opinnäytetyö tuottaa yleistä tietoa Z-sukupolven nuorten taidoista ja tarpeista, jota voi hyödyntää yleisesti nuorisotyössä.