Leikki-ikäisen lapsen pelko tutkimustilanteissa : Video ohjausmateriaalina
Uimonen, Mari; Pohjonen, Marjo; Vainionpää, Sari (2017)
Uimonen, Mari
Pohjonen, Marjo
Vainionpää, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521568
Tiivistelmä
Lapselle on usein jännittävää ja pelottavaa mennä neuvolaan tai lääkäriin tutkittavaksi. Tilanne, jossa vieras ihminen tulee lähelle tuoden tutkimusvälineen iholle, voi tuntua oudolta ja pelottavalta. Vanhempien on hyvä valmistella lasta tutkimuksiin jo etukäteen kertomalla mitä tutkitaan, miksi tutkitaan ja miten tutkimus tapahtuu. Olemme tavanneet vanhempia ja hoitohenkilökuntaa pohtimassa, miten konkretisoida lapselle näitä jännittäviä tilanteita etukäteen. Tulimme siihen tulokseen, että aiheesta löytyy kirjallista materiaalia, mutta videomateriaalia aiheesta ei ole juurikaan saatavilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä video, jota voidaan käyttää apuna lapsen valmistelussa tutkimustilanteisiin. Tavoitteena oli vähentää lapsen pelkoja tutkimustilannetta kohtaan sekä edistää tutkimustilanteen sujuvuutta. Kehittämistyön tuotoksena valmistui video, jossa kuvasimme yleisimmät lapselle tehtävät tutkimukset neuvolassa tai lääkärin/hoitajan vastaanotolla: nielun tutkiminen, korviin katsominen, stetoskoopilla kuuntelu sekä verenpaineen mittaaminen. Video pohjautuu näyttöön perustuvaan ja ajantasaiseen tietoon leikki-ikäisen lapsen peloista ja niiden lievittämisestä tutkimustilanteissa. Video kertoo tutkimustilanteesta lapsen näkökulmasta käsin.Video on suunnattu lapsiperheille ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Lapsi ja hänen perheensä voivat videon avulla valmistautua tutkimuksiin sekä terveydenhuoltoalan am-mattilaiset voivat suositella aineistoa lapsiperheille.
Jatkotutkimuskohteena voisi olla opinnäytetyön tuotoksen vaikuttavuuden arviointi käytännössä, selvittämällä lapsiperheiden ja hoitohenkilökunnan käyttökokemuksia videosta. Edelleen voisi arvioida lapsen ennalta valmistelun vaikuttavuutta tutkimustilanteeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä video, jota voidaan käyttää apuna lapsen valmistelussa tutkimustilanteisiin. Tavoitteena oli vähentää lapsen pelkoja tutkimustilannetta kohtaan sekä edistää tutkimustilanteen sujuvuutta. Kehittämistyön tuotoksena valmistui video, jossa kuvasimme yleisimmät lapselle tehtävät tutkimukset neuvolassa tai lääkärin/hoitajan vastaanotolla: nielun tutkiminen, korviin katsominen, stetoskoopilla kuuntelu sekä verenpaineen mittaaminen. Video pohjautuu näyttöön perustuvaan ja ajantasaiseen tietoon leikki-ikäisen lapsen peloista ja niiden lievittämisestä tutkimustilanteissa. Video kertoo tutkimustilanteesta lapsen näkökulmasta käsin.Video on suunnattu lapsiperheille ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Lapsi ja hänen perheensä voivat videon avulla valmistautua tutkimuksiin sekä terveydenhuoltoalan am-mattilaiset voivat suositella aineistoa lapsiperheille.
Jatkotutkimuskohteena voisi olla opinnäytetyön tuotoksen vaikuttavuuden arviointi käytännössä, selvittämällä lapsiperheiden ja hoitohenkilökunnan käyttökokemuksia videosta. Edelleen voisi arvioida lapsen ennalta valmistelun vaikuttavuutta tutkimustilanteeseen.