Mainonnan kanavien vertailu ja tehokkuus : Turun Ydinkeskustayhdistys ry
Rantanen, Kati (2017)
Rantanen, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521562
Tiivistelmä
Mainonta ja perinteiset mainonnan kanavat ovat muuttumassa. Sosiaalinen media haastaa perinteiset mainonnan kanavat tehokkuudella. Mainostajan kannattaa hyödyntää monikanavaisuutta eli käyttää useampaa mainonnan kanavaa samanaikaisesti mainostettaessa tuotetta, palvelua tai tapahtumaa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja halusi selvittää, mitä mainonnan keinoja sen on tehokkainta käyttää tapahtumien mainonnassa. Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi erilaisia mainonnan keinoja perinteisistä mainonnan kanavista erilaisiin sosiaalisen median kanaviin. Opinnäytetyön tutkimuksena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka teetettiin toimeksiantajalle kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimuksella haluttiin kartoittaa tapahtumamainonnan kannalta tehokkaita mainonnan kanavia ja sitä onko toimeksiantajan tekemää mainontaa nähnyt aiemmin.
Kyselyä jaettiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien kautta ja yhteistyökumppani Turkulaisen kanavissa. Kysely oli kaikille avoin eikä sitä varsinaisesti rajattu, mutta eniten vastauksia saatiin 26-35 -vuotiaiden ikäryhmästä. Kyselystä saatujen vastausten avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan, mitä mainonnan kanavia tulevien tapahtumien mainonnassa käytetään.
Opinnäytetyö esittelee kyselyn tulokset, joista käy ilmi, että sosiaalista mediaa pidetään tehokkaimpana mainonnan keinona kaikissa ikäryhmissä. Johtopäätöksissä kerrotaan, mitä mainonnan kanavia toimeksiantajan kannattaa tulevaisuudessa käyttää ja millä tavoin niitä tulisi käyttää.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja halusi selvittää, mitä mainonnan keinoja sen on tehokkainta käyttää tapahtumien mainonnassa. Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi erilaisia mainonnan keinoja perinteisistä mainonnan kanavista erilaisiin sosiaalisen median kanaviin. Opinnäytetyön tutkimuksena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka teetettiin toimeksiantajalle kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimuksella haluttiin kartoittaa tapahtumamainonnan kannalta tehokkaita mainonnan kanavia ja sitä onko toimeksiantajan tekemää mainontaa nähnyt aiemmin.
Kyselyä jaettiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien kautta ja yhteistyökumppani Turkulaisen kanavissa. Kysely oli kaikille avoin eikä sitä varsinaisesti rajattu, mutta eniten vastauksia saatiin 26-35 -vuotiaiden ikäryhmästä. Kyselystä saatujen vastausten avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan, mitä mainonnan kanavia tulevien tapahtumien mainonnassa käytetään.
Opinnäytetyö esittelee kyselyn tulokset, joista käy ilmi, että sosiaalista mediaa pidetään tehokkaimpana mainonnan keinona kaikissa ikäryhmissä. Johtopäätöksissä kerrotaan, mitä mainonnan kanavia toimeksiantajan kannattaa tulevaisuudessa käyttää ja millä tavoin niitä tulisi käyttää.