Yleisen kirjaston ja koulun yhteistyö : Kaarinan kaupunginkirjaston palveluiden kehittäminen peruskouluille
Heiniö, Heidi (2017)
Heiniö, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521513
Tiivistelmä
Kaarinan kaupunginkirjastolla on monipuolinen lähi- ja koulukirjastoverkko, joka täydentyy uudella pääkirjastolla vuoden 2017 lopussa. Uuden pääkirjaston ja perusopetuksen opetussuunnitelman johdosta on hyvä miettiä työprosesseja ja henkilökunnan resursseja uudelleen. Tämän opinnäytetyön aiheena on kirjaston ja koulun yhteistyön kehittäminen. Tutkimuksessa selvitetään opettajien näkemyksiä Kaarinan kaupunginkirjaston tarjoamista palveluista peruskouluille. Miten nykyiset kirjastopalvelut vastaavat koulujen ja opettajien tarpeita? Miten kirjasto voi olla mukana tukemassa peruskoulujen uutta opetussuunnitelmaa? Miten kirjastopalveluita tulisi kehittää tulevaisuudessa? Tutkimuksen toimeksiantajana on Kaarinan kaupunginkirjasto.
Teoriassa käsiteltiin yleisen kirjaston ja koulun yhteistyötä sekä perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, benchmarkingia ja asiantuntijahaastattelua. Kaarinan peruskoulun opettajien mielipiteitä ja kehittämisideoita kirjastopalveluista selvitettiin kyselyllä. Benchmarking-arvioinnin avulla etsittiin hyviä käytäntöjä koulun ja kirjaston yhteistyöstä. Kyselyn ja benchmarkingin tuloksia hyödynnettiin kahdessa asiantuntijahaastattelussa laadun ja luotettavuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyö on tapaustutkimus.
Tutkimustulokset osoittivat, että koulut olivat kirjaston tarjoamiin palveluihin tyytyväisiä. Kirjasto voi tukea koulun opetussuunnitelmaa monin eri tavoin. Tuloksissa korostettiin erityisesti lukemisen innostamisen tärkeyttä sekä kirjaston roolia kirjastonkäytön ja tiedonhankinnan opastajana. Tulevaisuudessa kirjaston tulisi markkinoida ja tiedottaa palveluistaan ja toiminnoistaan enemmän kouluille ja opettajille.
Tärkeää olisi saada opettajat sitoutumaan kirjaston ja koulun yhteistyöhön luomalla yhteistyölle suunnitelma. Kaikkien oppilaiden tulisi saada tasapuolista kirjastopalvelua opettajan kiinnostuksesta riippumatta.
Teoriassa käsiteltiin yleisen kirjaston ja koulun yhteistyötä sekä perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, benchmarkingia ja asiantuntijahaastattelua. Kaarinan peruskoulun opettajien mielipiteitä ja kehittämisideoita kirjastopalveluista selvitettiin kyselyllä. Benchmarking-arvioinnin avulla etsittiin hyviä käytäntöjä koulun ja kirjaston yhteistyöstä. Kyselyn ja benchmarkingin tuloksia hyödynnettiin kahdessa asiantuntijahaastattelussa laadun ja luotettavuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyö on tapaustutkimus.
Tutkimustulokset osoittivat, että koulut olivat kirjaston tarjoamiin palveluihin tyytyväisiä. Kirjasto voi tukea koulun opetussuunnitelmaa monin eri tavoin. Tuloksissa korostettiin erityisesti lukemisen innostamisen tärkeyttä sekä kirjaston roolia kirjastonkäytön ja tiedonhankinnan opastajana. Tulevaisuudessa kirjaston tulisi markkinoida ja tiedottaa palveluistaan ja toiminnoistaan enemmän kouluille ja opettajille.
Tärkeää olisi saada opettajat sitoutumaan kirjaston ja koulun yhteistyöhön luomalla yhteistyölle suunnitelma. Kaikkien oppilaiden tulisi saada tasapuolista kirjastopalvelua opettajan kiinnostuksesta riippumatta.