Kirjalliset potilasohjeet potilaiden arvioimana
Kylmälahti, Liisa (2017)
Kylmälahti, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521506
Tiivistelmä
SOTE-uudistuksen myötä terveydenhuoltoalan palvelurakenteita ja hoitotyön toimintoja on tarkoitus kehittää asiakaslähtöisemmiksi ja tasavertaisemmiksi. Terveydenhuollon hoitoprosessien kehittyessä ja hoitoaikojen lyhentyessä on tärkeä kiinnittää huomiota eri hoitotyön toimintoihin kuten potilasohjaukseen. Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä toteutetun POIJU- hankkeen (2011-2013) pohjalta on kehitetty potilasohjausta ja luotu laatukriteerit potilasohjeille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden näkökulmasta kirjallisten potilasohjeiden ymmärrettävyyttä, käytettävyyttä ja merkitystä omahoidon tukena Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Tavoitteena oli potilailta saatujen palautteiden pohjalta tuottaa kehittämisehdotuksia, joiden avulla voidaan parantaa kirjallisten potilasohjeiden laatua sekä muokata potilasohjeita potilaslähtöisemmiksi ja omahoitoa tukeviksi.
Potilaiden kokemuksia potilasohjeista kysyttiin valmiin kyselylomakkeen avulla. Arvioinneissa oli mukana 22 erilaista kirjallista potilasohjetta. Vastauksia saatiin 75 kappaletta. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista näkökulmaa arviointeja analysoidessa. Potilaat arvioivat kirjallisten potilasohjeiden auttavan heitä leikkaukseen valmistautumisessa sekä leikkauksen jälkeisessä kotihoidossa. Potilaat kokivat potilasohjeet ymmärrettäviksi, luettaviksi ja pitivät ohjeita tarpeellisina. Kehittämisehdotuksia annettiin koskien kirjallisten potilasohjeiden sisältöä sekä ulkoasua. Potilaat kokivat kirjallisten potilasohjeiden auttavan heitä muistamaan suullisesti ohjatut asiat ja edistävän omahoitoa. Kirjallisten potilasohjeiden jatkuva kehittäminen on tarpeen, jotta kirjalliset potilasohjeet palvelisivat potilaita kokonaisvaltaisemmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden näkökulmasta kirjallisten potilasohjeiden ymmärrettävyyttä, käytettävyyttä ja merkitystä omahoidon tukena Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Tavoitteena oli potilailta saatujen palautteiden pohjalta tuottaa kehittämisehdotuksia, joiden avulla voidaan parantaa kirjallisten potilasohjeiden laatua sekä muokata potilasohjeita potilaslähtöisemmiksi ja omahoitoa tukeviksi.
Potilaiden kokemuksia potilasohjeista kysyttiin valmiin kyselylomakkeen avulla. Arvioinneissa oli mukana 22 erilaista kirjallista potilasohjetta. Vastauksia saatiin 75 kappaletta. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista näkökulmaa arviointeja analysoidessa. Potilaat arvioivat kirjallisten potilasohjeiden auttavan heitä leikkaukseen valmistautumisessa sekä leikkauksen jälkeisessä kotihoidossa. Potilaat kokivat potilasohjeet ymmärrettäviksi, luettaviksi ja pitivät ohjeita tarpeellisina. Kehittämisehdotuksia annettiin koskien kirjallisten potilasohjeiden sisältöä sekä ulkoasua. Potilaat kokivat kirjallisten potilasohjeiden auttavan heitä muistamaan suullisesti ohjatut asiat ja edistävän omahoitoa. Kirjallisten potilasohjeiden jatkuva kehittäminen on tarpeen, jotta kirjalliset potilasohjeet palvelisivat potilaita kokonaisvaltaisemmin.