Opiskelijoiden merkitykselliset oppimiskokemukset psykiatrisessa oppimisympäristössä
Taskinen, Anna (2017)
Taskinen, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421413
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijoiden kuvaamia merkityksellisiä oppimiskokemuksia harjoittelun aikana. Tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden merkitykselliset oppimiskokemukset Niuvanniemen sairaalassa. Tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden oppimiskokemuksista psykiatrisessa harjoitteluympäristössä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto muodostui opiskelijoiden kirjoittamista vastauksista vuosilta 2010–2016. Opiskelijat vastasivat harjoittelujaksojen lopussa opiskelijaohjauksen laatukyselyyn (CLES), johon Niuvanniemen sairaala on lisännyt avoimen kysymyksen merkityksellisimmästä oppimiskokemuksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opiskelijat kuvasivat asenteisiin ja ammatillisiin valmiuksiin vaikuttavia oppimiskokemuksia. Opiskelijoilla oli erilaisia asenteita esimerkiksi psykiatrisia potilaita kohtaan, ennen harjoittelua. Asenteisiin vaikuttivat harjoittelun sisältämät oppimiskokemukset, kuten opiskelijaohjaus ja työnohjaus. Opiskelijat tarvitsevat enemmän tietoa psykiatrisista potilaista ja heidän kohtaamisesta, eri hoitomuodoista sekä harjoitteluyksiköiden toiminnasta erityisesti ennen harjoittelua. Opiskelijoiden valmiuksia voidaan tehostaa keskusteluiden avulla, tietoa antamalla ja koulutusohjelmien opetustietoa täsmentämällä. Opiskelijat saivat monipuolisia oppimiskokemuksia harjoitteluissa, jotka edistivät ammatillisten tiedollisten- ja taidollisten valmiuksien kehittymistä.
Niuvanniemen sairaala voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia opiskelijaohjauksen edelleen kehittämisessä, toimintamenetelmien ja ohjauksen edistämisellä. Sairaalan esimiehet ja opiskelijoiden ohjaajat voivat tehostaa tuloksien avulla opiskelijoiden yksilöllistä ohjaamista. Lisäksi eri sosiaali- ja terveysalan koulutusorganisaatiot voivat käyttää tutkimustuloksia psykiatrian opetuksen ja harjoittelujaksojen ohjaamisen kehittämisessä.
Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää psykiatrisessa oppimisympäristössä olevien opiskelijoiden näkemyksiä harjoitteluiden kehittämiskohteista. Opiskelijoiden näkemys kehittämiskohteista on tärkeä tutkimuksellinen aihe, koska sen tiedon avulla saadaan selville epäkohtia, joita kehittämällä voidaan edistää opiskelijoiden oppimista. Lisäksi on merkityksellistä tutkia, millaista tietoa opiskelijat tarvitsevat ennen psykiatriseen harjoitteluympäristöön menemistä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto muodostui opiskelijoiden kirjoittamista vastauksista vuosilta 2010–2016. Opiskelijat vastasivat harjoittelujaksojen lopussa opiskelijaohjauksen laatukyselyyn (CLES), johon Niuvanniemen sairaala on lisännyt avoimen kysymyksen merkityksellisimmästä oppimiskokemuksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opiskelijat kuvasivat asenteisiin ja ammatillisiin valmiuksiin vaikuttavia oppimiskokemuksia. Opiskelijoilla oli erilaisia asenteita esimerkiksi psykiatrisia potilaita kohtaan, ennen harjoittelua. Asenteisiin vaikuttivat harjoittelun sisältämät oppimiskokemukset, kuten opiskelijaohjaus ja työnohjaus. Opiskelijat tarvitsevat enemmän tietoa psykiatrisista potilaista ja heidän kohtaamisesta, eri hoitomuodoista sekä harjoitteluyksiköiden toiminnasta erityisesti ennen harjoittelua. Opiskelijoiden valmiuksia voidaan tehostaa keskusteluiden avulla, tietoa antamalla ja koulutusohjelmien opetustietoa täsmentämällä. Opiskelijat saivat monipuolisia oppimiskokemuksia harjoitteluissa, jotka edistivät ammatillisten tiedollisten- ja taidollisten valmiuksien kehittymistä.
Niuvanniemen sairaala voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia opiskelijaohjauksen edelleen kehittämisessä, toimintamenetelmien ja ohjauksen edistämisellä. Sairaalan esimiehet ja opiskelijoiden ohjaajat voivat tehostaa tuloksien avulla opiskelijoiden yksilöllistä ohjaamista. Lisäksi eri sosiaali- ja terveysalan koulutusorganisaatiot voivat käyttää tutkimustuloksia psykiatrian opetuksen ja harjoittelujaksojen ohjaamisen kehittämisessä.
Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää psykiatrisessa oppimisympäristössä olevien opiskelijoiden näkemyksiä harjoitteluiden kehittämiskohteista. Opiskelijoiden näkemys kehittämiskohteista on tärkeä tutkimuksellinen aihe, koska sen tiedon avulla saadaan selville epäkohtia, joita kehittämällä voidaan edistää opiskelijoiden oppimista. Lisäksi on merkityksellistä tutkia, millaista tietoa opiskelijat tarvitsevat ennen psykiatriseen harjoitteluympäristöön menemistä.