Gravida kvinnors och nyblivna mammors upplevelser av hälsofrämjande material och hälsorådgiving på mödrarådgivningar i Österbotten
Hjortman, Daniela (2017)
Hjortman, Daniela
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421412
Tiivistelmä
Detta utvecklingsarbete är en fortsättning på examensarbetet ”Vad hjälpte dig? - en kvalitativ studie om vad som motiverat svensktalande arbetsföra Österbottningar att lyckas med en livsstilsförändring” (Aurén & Hjortman, 2016). Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka gravidas och nyblivna mammors upplevelser av det hälsofrämjande material som delas ut vid mödrarådgivningar i Österbotten, för att hälsovårdaren skall få en uppfattning om hur hon kan använda sig av olika broschyrer och infoblad i arbetet på mödrarådgivningen. Frågeställningen i arbetet är: vilka önskemål har gravida och nyblivna mammor på framtida hälsofrämjande material och hälsovägledning på mödrarådgivningar i Österbotten?
Studien gjordes som en gruppintervju i en Facebook-grupp för mammor och gravida i Österbotten. 29 personer deltog i studien. Resultatet är uppdelat i tre kategorier: mängd, muntligt stöd och innehåll. Det väsentligaste innehållet i resultatet är att hälsovårdaren bör diskutera med klienten och ta reda på behovet av skriftligt material och hälsorådgivning. På vissa mödrarådgivningar hänvisar man numera främst till broschyrer på internet, men gravida önskar fortsättningsvis broschyrer att bläddra i. Man önskar också att hälsovårdare diskuterar kring det material som delas ut, samt att inte för mycket information ges per besök. I resultatbeskrivningen kan läsaren även bekanta sig med gravidas och nyblivna mammors åsikter och önskemål kring innehållet i hälsofrämjande material som delas ut vid mödrarådgivningen This development work is based on thesis ”What helped you? A qualitative study about what have motivated Swedish-speaking Ostrobothnians at working age to succeed transacting a lifestyle chance” (Aurén & Hjortman, 2016). The purpose of the development work is to examine expectant and new mothers´ experiences of the health providing material that is handed out at maternity clinics in Ostrobothnia, for the public health nurse to know how to use different brochures and info papers in the maternity clinic. The questions in this development work is: what requests do expectant and new mothers have from future health providing material and health guidance in maternity clinics in Ostrobothnia?
The study was performed as a group-interview in a Facebook-group for mothers and pregnant women in Ostrobothnia. 29 persons attended the study. The result is divided in three categories: amount, oral support and content. The most essential in the content is that the public health nurse should discuss with the client and find out the need of written material and health guidance. In some maternity clinics the client is only referred to online-brochures, but the mothers still want brochures to read. The mothers also wish that the health nurse would discuss about the material that is handed out, and not to give too much information in each visit. In the result presentation the reader can also get familiar with expectant and new mothers ´opinions and requests from the health providing material that is handed out in maternity clinics.
Studien gjordes som en gruppintervju i en Facebook-grupp för mammor och gravida i Österbotten. 29 personer deltog i studien. Resultatet är uppdelat i tre kategorier: mängd, muntligt stöd och innehåll. Det väsentligaste innehållet i resultatet är att hälsovårdaren bör diskutera med klienten och ta reda på behovet av skriftligt material och hälsorådgivning. På vissa mödrarådgivningar hänvisar man numera främst till broschyrer på internet, men gravida önskar fortsättningsvis broschyrer att bläddra i. Man önskar också att hälsovårdare diskuterar kring det material som delas ut, samt att inte för mycket information ges per besök. I resultatbeskrivningen kan läsaren även bekanta sig med gravidas och nyblivna mammors åsikter och önskemål kring innehållet i hälsofrämjande material som delas ut vid mödrarådgivningen
The study was performed as a group-interview in a Facebook-group for mothers and pregnant women in Ostrobothnia. 29 persons attended the study. The result is divided in three categories: amount, oral support and content. The most essential in the content is that the public health nurse should discuss with the client and find out the need of written material and health guidance. In some maternity clinics the client is only referred to online-brochures, but the mothers still want brochures to read. The mothers also wish that the health nurse would discuss about the material that is handed out, and not to give too much information in each visit. In the result presentation the reader can also get familiar with expectant and new mothers ´opinions and requests from the health providing material that is handed out in maternity clinics.