Työntekijöiden perehdytysohjeistus : Kuntokeskus K&M
Kuhna, Anniina (2017)
Kuhna, Anniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda perehdytysohjeistus Kuntokeskus K&M:lle. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää kohdeyrityksen perehdytyksen nykytila sekä minkälaisia erityispiirteitä kuntosaliyrityksen perehdytyksessä tulisi ottaa huomioon. Opinnäytetyössä haluttiin myös selvittää, minkälainen on hyvä perehdyttäjä ja mitä on hyvä perehdytys.
Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytystä, perehdytyksen keinoja, perehdyttäjän ominaisuuksia sekä työntekijän osaamisen kehittämistä. Työhyvinvointia käsiteltiin teoriaosuuden toisessa luvussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluita varten luotiin kolme haastattelurunkoa teoriaosuuden keskeisten teemojen pohjalta, koska tutkimukseen haluttiin mukaan myös asiakasnäkökulma.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden perusteella saatiin hyvä käsitys yrityksen perehdytyksen nykytilasta, joka vaati parannuksia. Perehdytyksen haluttiin olevan selkeämpää ja johdonmukaisempaa. Tätä voitaisiin parantaa, jos koko organisaation sisällä roolit ja työtehtävät jaettaisiin selkeästi. Uuden työntekijän osaamisen kehittymistä toivottiin seurattavan paremmin perehdytyksen edetessä, esimerkiksi erilaisten palautekeskustelujen avulla. Perehdyttäjän haluttiin käyttävän enemmän aikaa perehdytyksen suunnitteluun ja toteutukseen. Osaamisen kehittämiseen kohdeyrityksessä panostettiin tarpeeksi, mutta sisäistä viestintää tulisi kehittää. Työntekijöiden saama perehdytys oli myös tukenut henkilöstön työhyvinvointia ja sen taso oli hyvä. Henkiseen hyvinvointiin voitaisiin panostaa enemmänkin, ja sen parantamiseksi ehdotettiin kuukausittain pidettäviä alaisen ja esimiehen välisiä luottamuksellisia, mutta vapaamuotoisia keskusteluja.
Empiirisen osuuden sekä teoriaosuuden perusteella opinnäytetyön lopussa pystyttiin vastaamaan tutkimusongelmaan sekä alatutkimuskysymyksiin. Johtopäätöksissä esitettiin kehitysideoita sekä pohdittiin perehdytyksen tulevaisuutta ja mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia. Opinnäytetyön lopuksi luotiin myös perehdytysohjeistus perehdyttäjän muistilistaksi sekä helpottamaan tulevia perehdytystilanteita.
Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytystä, perehdytyksen keinoja, perehdyttäjän ominaisuuksia sekä työntekijän osaamisen kehittämistä. Työhyvinvointia käsiteltiin teoriaosuuden toisessa luvussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluita varten luotiin kolme haastattelurunkoa teoriaosuuden keskeisten teemojen pohjalta, koska tutkimukseen haluttiin mukaan myös asiakasnäkökulma.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden perusteella saatiin hyvä käsitys yrityksen perehdytyksen nykytilasta, joka vaati parannuksia. Perehdytyksen haluttiin olevan selkeämpää ja johdonmukaisempaa. Tätä voitaisiin parantaa, jos koko organisaation sisällä roolit ja työtehtävät jaettaisiin selkeästi. Uuden työntekijän osaamisen kehittymistä toivottiin seurattavan paremmin perehdytyksen edetessä, esimerkiksi erilaisten palautekeskustelujen avulla. Perehdyttäjän haluttiin käyttävän enemmän aikaa perehdytyksen suunnitteluun ja toteutukseen. Osaamisen kehittämiseen kohdeyrityksessä panostettiin tarpeeksi, mutta sisäistä viestintää tulisi kehittää. Työntekijöiden saama perehdytys oli myös tukenut henkilöstön työhyvinvointia ja sen taso oli hyvä. Henkiseen hyvinvointiin voitaisiin panostaa enemmänkin, ja sen parantamiseksi ehdotettiin kuukausittain pidettäviä alaisen ja esimiehen välisiä luottamuksellisia, mutta vapaamuotoisia keskusteluja.
Empiirisen osuuden sekä teoriaosuuden perusteella opinnäytetyön lopussa pystyttiin vastaamaan tutkimusongelmaan sekä alatutkimuskysymyksiin. Johtopäätöksissä esitettiin kehitysideoita sekä pohdittiin perehdytyksen tulevaisuutta ja mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia. Opinnäytetyön lopuksi luotiin myös perehdytysohjeistus perehdyttäjän muistilistaksi sekä helpottamaan tulevia perehdytystilanteita.