Ruka-Kuusamo matkailu ry: Sosiaalisen median hyödyntäminen Kiinan matkailumarkkinoinnissa
Kokkonen, Jutta (2017)
Kokkonen, Jutta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421383
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana oli Ruka-Kuusamo Matkailu ry. Työn avulla oli tarkoitus tutkia kiinalaisia sosiaalisen median kanavia ja sitä, kuinka Ruka-Kuusamo voisi hyödyntää kyseisiä kanavia omassa markkinoinnissaan. Ruka-Kuusamolla ei ole vielä markkinointikanavaa Kiinan sosiaalisessa mediassa, joten tutkimuksen tarkoituksena oli avata Ruka-Kuusamolle mahdollisuus markkinoida aluetta ja palveluita kiinalaisille matkailijoille.
Tutkimuksessa oli tarkoitus tutkia myös muita eurooppalaisia hiihtokohteita ja niiden markkinointia kiinalaisille matkailijoille ja ottaa selvää, kuinka ne ovat markkinoineet aluettaan ja palveluitaan, mitä kanavia pitkin ja kuinka ne ovat ylipäätänsä onnistuneet siinä. Tutkimuksessa otettiin selvää, mitä Kiinan sosiaalinen media tarkoittaa ja mitkä kanavat ovat suosituimpia Kiinassa. Tutkimusongelmana oli, kuinka Ruka-Kuusamo voisi kehittää sosiaalisen median markkinointia kiinalaisille turisteille. Tutkimuskysymyksinä tutkimuksessa oli, mitä Kiinan sosiaalisen median kanavia Ruka-Kuusamo voisi käyttää markkinoidessaan kiinalaisille matkustajilleen palveluitaan, miten se voisi markkinoida kiinalaisille palveluitaan ja mitkä Kiinan sosiaalisen median kanavat olisivat hyviä Ruka-Kuusamon käyttöön.
Tutkimusmenetelmä työssä oli kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin eri hiihtokohteiden markkinoinnista vastaavia ihmisiä ja kyseltiin heiltä, kuinka he ovat markkinoineet kiinalasille ja miten onnistuneet siinä. Kyselyt lähetettiin sähköpostin avulla Italian, Itävallan, Sveitsin, Norjan ja Ruotsin hiihtokeskuksiin sekä Sveitsin ja Itävallan matkailun kehittämiskeskuksiin.
Tutkimuksessa nousi esille, että tällä hetkellä suosituin sosiaalisen median kanava on WeChat. Myös muutamat kohteet ovat käyttäneet sitä markkinoimiseensa kiinalaisille turisteille. Lisäksi yhteistyön merkitys markkinoimisessa nousi tärkeäksi tekijäksi. Mikään kohde ei yksinään markkinoinut kiinalaisille, vaan yhteistyössä muiden kanssa.
Tutkimuksessa oli tarkoitus tutkia myös muita eurooppalaisia hiihtokohteita ja niiden markkinointia kiinalaisille matkailijoille ja ottaa selvää, kuinka ne ovat markkinoineet aluettaan ja palveluitaan, mitä kanavia pitkin ja kuinka ne ovat ylipäätänsä onnistuneet siinä. Tutkimuksessa otettiin selvää, mitä Kiinan sosiaalinen media tarkoittaa ja mitkä kanavat ovat suosituimpia Kiinassa. Tutkimusongelmana oli, kuinka Ruka-Kuusamo voisi kehittää sosiaalisen median markkinointia kiinalaisille turisteille. Tutkimuskysymyksinä tutkimuksessa oli, mitä Kiinan sosiaalisen median kanavia Ruka-Kuusamo voisi käyttää markkinoidessaan kiinalaisille matkustajilleen palveluitaan, miten se voisi markkinoida kiinalaisille palveluitaan ja mitkä Kiinan sosiaalisen median kanavat olisivat hyviä Ruka-Kuusamon käyttöön.
Tutkimusmenetelmä työssä oli kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin eri hiihtokohteiden markkinoinnista vastaavia ihmisiä ja kyseltiin heiltä, kuinka he ovat markkinoineet kiinalasille ja miten onnistuneet siinä. Kyselyt lähetettiin sähköpostin avulla Italian, Itävallan, Sveitsin, Norjan ja Ruotsin hiihtokeskuksiin sekä Sveitsin ja Itävallan matkailun kehittämiskeskuksiin.
Tutkimuksessa nousi esille, että tällä hetkellä suosituin sosiaalisen median kanava on WeChat. Myös muutamat kohteet ovat käyttäneet sitä markkinoimiseensa kiinalaisille turisteille. Lisäksi yhteistyön merkitys markkinoimisessa nousi tärkeäksi tekijäksi. Mikään kohde ei yksinään markkinoinut kiinalaisille, vaan yhteistyössä muiden kanssa.