Lasten diabetespoliklinikan asiakkaiden hoitotyytyväisyys : Mikkelin keskussairaala
Sviili, Annika; Mikkonen, Nina (2017)
Sviili, Annika
Mikkonen, Nina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421341
Tiivistelmä
Diabetes on elimistön aineenvaihdunnan häiriö, jossa veren sokeripitoisuus kohoaa. Kohonnut verensokeripitoisuus voi johtua joko insuliinihormonin puutteesta tai sen heikentyneestä toiminnasta – joskus jopa molemmista. Tyypin 1 diabetes puhkeaa yleensä lapsuus- tai nuoruusiässä. Tyypin 1 diabetesta on maassamme enemmän kuin muualla maailmassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mikkelin keskussairaalan lasten diabetespoliklinikan asiakkaiden hoitotyytyväisyyttä. Opinnäytetyössä selvitimme asiakkaiden eli lasten, nuorten ja heidän vanhempiensa tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Tarkastelimme asiakkaiden hoitotyytyväisyyttä jokaisen hoitoon osallistuvan ammattiryhmän osalta. Lasten diabetespoliklinikan työryhmän tavoitteena oli kehittää toimintaansa kyselyiden tulosten avulla. Opinnäytetyössä käytimme sekä kvantitatiivista eli määrällistä että kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Loimme kolme kyselyä eri asiakasryhmille: 7–12-vuotiaille lapsille, yli 12-vuotiaille nuorille sekä heidän vanhemmilleen. Kyselyyn vastasivat maaliskuussa 2017 diabetespoliklinikalla käyneet kohderyhmien asiakkaat. Kyselyihin vastasi yhteensä 58 asiakasta. Aineiston strukturoitu osuus analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja avointen kysymysten vastaukset sisällön analyysiä käyttäen.
Kyselyiden tulokset osoittivat, että lasten diabetespoliklinikan asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Henkilökunnan ammattitaito ja asiantuntemus koettiin yhtenä merkittävimpänä tekijänä hoitotyytyväisyyteen. Myös hoitohenkilökunnan ystävällisyys ja asiakkaiden yksilöllinen huomiointi saivat asiakkailta positiivista palautetta. Kyselyihin vastanneet asiakkaat antoivat myös kehittämisehdotuksia poliklinikan toiminnan parantamiseksi. Lapset ja nuoret kokivat käynnit lasten diabetespoliklinikalla mieluisina. Vanhemmat antoivat lisäksi palautetta vastaanottoaikataulujen pitämättömyydestä ja odotusajan pituudesta. Lasten diabetespoliklinikan moniammatillinen työryhmä voi hyödyntää opinnäytetyön avulla kerättyjä tuloksia poliklinikan toiminnan kehittämisessä. Tulevaisuudessa kyselyitä voidaan hyödyntää laajempaan tyytyväisyyskyselyyn koko asiakasryhmän kattamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mikkelin keskussairaalan lasten diabetespoliklinikan asiakkaiden hoitotyytyväisyyttä. Opinnäytetyössä selvitimme asiakkaiden eli lasten, nuorten ja heidän vanhempiensa tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Tarkastelimme asiakkaiden hoitotyytyväisyyttä jokaisen hoitoon osallistuvan ammattiryhmän osalta. Lasten diabetespoliklinikan työryhmän tavoitteena oli kehittää toimintaansa kyselyiden tulosten avulla. Opinnäytetyössä käytimme sekä kvantitatiivista eli määrällistä että kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Loimme kolme kyselyä eri asiakasryhmille: 7–12-vuotiaille lapsille, yli 12-vuotiaille nuorille sekä heidän vanhemmilleen. Kyselyyn vastasivat maaliskuussa 2017 diabetespoliklinikalla käyneet kohderyhmien asiakkaat. Kyselyihin vastasi yhteensä 58 asiakasta. Aineiston strukturoitu osuus analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja avointen kysymysten vastaukset sisällön analyysiä käyttäen.
Kyselyiden tulokset osoittivat, että lasten diabetespoliklinikan asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Henkilökunnan ammattitaito ja asiantuntemus koettiin yhtenä merkittävimpänä tekijänä hoitotyytyväisyyteen. Myös hoitohenkilökunnan ystävällisyys ja asiakkaiden yksilöllinen huomiointi saivat asiakkailta positiivista palautetta. Kyselyihin vastanneet asiakkaat antoivat myös kehittämisehdotuksia poliklinikan toiminnan parantamiseksi. Lapset ja nuoret kokivat käynnit lasten diabetespoliklinikalla mieluisina. Vanhemmat antoivat lisäksi palautetta vastaanottoaikataulujen pitämättömyydestä ja odotusajan pituudesta. Lasten diabetespoliklinikan moniammatillinen työryhmä voi hyödyntää opinnäytetyön avulla kerättyjä tuloksia poliklinikan toiminnan kehittämisessä. Tulevaisuudessa kyselyitä voidaan hyödyntää laajempaan tyytyväisyyskyselyyn koko asiakasryhmän kattamiseksi.