Vaan kuinkas sitten tapahtuikaan : Dokumentin tekeminen ilman käsikirjoitusta
Antola, Heini-Leena (2017)
Antola, Heini-Leena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421306
Tiivistelmä
Keväällä 2015 minä ja kuusi muuta suomalaista kulttuurialan korkeakouluopiskelijaa lähdimme kolmeksi kuukaudeksi Sambiaan osana CIMO:n North South South -ohjelman opiskelijavaihtoa. CIMO tuki Suomen ja kehitysmaisten korkeakoulujen yhteistyöhankkeita pyrkien edistämään koulujen välistä yhteistyötä, vahvistamaan korkeakoulutuksen kapasiteettia ja tukemaan opettaja- ja opiskelijavaihtoja.
Vaihto alkoi intensiivikurssilla Sambian yliopistossa, minkä jälkeen mukana olleista suomalaisista viisi alkoi suorittamaan työharjoitteluaan sambialaisten yritysten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Minun sekä työparini tehtävä oli seurata ja dokumentoida tapahtumia näiden kolmen kuukauden aikana ja koostaa materiaaleistamme dokumentti. Mediatöitä tehtiin kaksi: ensimmäinen lyhyempi esittelyvideo intensiivikurssin ajalta CIMO:n omaan käyttöön, ja toinen pidempi dokumentti koko kolmen kuukauden matkasta. Pyrimme dokumentin avulla kuvaamaan vieraiden kulttuurien kohtaamista ja siitä syntyviä ongelmia ja sopeutumisprosessia, mutta myös sen takana piilevää rikkautta.
Toimin projektissa sekä kuvaajana että leikkaajana työparini hoitaessa tuottajan ja äänittäjän töitä. Tarkastelen kuitenkin tässä nimenomaan osuutta, jota kumpikaan meistä ei ottanut harteilleen. Tämä osuus on käsikirjoittaminen. Sekä kuvaajalle että leikkaajalle käsikirjoitus toimii projektin ohjenuorana, jota seurataan ja johon tukeudutaan. Tämä muiden audiovisuaalisten projektien ydin ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa dokumentissa. Tässä kirjallisessa työssä mietin, miten ja miksi käsikirjoituksen puuttuminen vaikutti lopputulokseen ja millä korvasimme käsikirjoituksen projektille antaman tuen.
Keskityn tässä työssä pidemmän dokumentin tekoprosessin avaamiseen ja sen ongelmien syntyyn ja ratkaisuihin. Toinen luku käsittelee dokumentin käsikirjoituksen käsitettä ja miettii sen puuttumisen merkitystä kuvausten aikana. Kolmas luku keskittyy avaamaan niitä osia Sambian kulttuurista, jotka haittasivat tai muuttivat käsikirjoitusprosessia matkan aikana. Neljäs luku puolestaan avaa käsikirjoituksen puuttumista leikkaajan ja jälkityön näkökulmasta.
Vaihto alkoi intensiivikurssilla Sambian yliopistossa, minkä jälkeen mukana olleista suomalaisista viisi alkoi suorittamaan työharjoitteluaan sambialaisten yritysten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Minun sekä työparini tehtävä oli seurata ja dokumentoida tapahtumia näiden kolmen kuukauden aikana ja koostaa materiaaleistamme dokumentti. Mediatöitä tehtiin kaksi: ensimmäinen lyhyempi esittelyvideo intensiivikurssin ajalta CIMO:n omaan käyttöön, ja toinen pidempi dokumentti koko kolmen kuukauden matkasta. Pyrimme dokumentin avulla kuvaamaan vieraiden kulttuurien kohtaamista ja siitä syntyviä ongelmia ja sopeutumisprosessia, mutta myös sen takana piilevää rikkautta.
Toimin projektissa sekä kuvaajana että leikkaajana työparini hoitaessa tuottajan ja äänittäjän töitä. Tarkastelen kuitenkin tässä nimenomaan osuutta, jota kumpikaan meistä ei ottanut harteilleen. Tämä osuus on käsikirjoittaminen. Sekä kuvaajalle että leikkaajalle käsikirjoitus toimii projektin ohjenuorana, jota seurataan ja johon tukeudutaan. Tämä muiden audiovisuaalisten projektien ydin ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa dokumentissa. Tässä kirjallisessa työssä mietin, miten ja miksi käsikirjoituksen puuttuminen vaikutti lopputulokseen ja millä korvasimme käsikirjoituksen projektille antaman tuen.
Keskityn tässä työssä pidemmän dokumentin tekoprosessin avaamiseen ja sen ongelmien syntyyn ja ratkaisuihin. Toinen luku käsittelee dokumentin käsikirjoituksen käsitettä ja miettii sen puuttumisen merkitystä kuvausten aikana. Kolmas luku keskittyy avaamaan niitä osia Sambian kulttuurista, jotka haittasivat tai muuttivat käsikirjoitusprosessia matkan aikana. Neljäs luku puolestaan avaa käsikirjoituksen puuttumista leikkaajan ja jälkityön näkökulmasta.