Hoito-ohje anafylaktisen reaktion hoitoon Santahaminan varuskunnan terveysasemalla
Koljonen, Ilkka; Laukkanen, Sami (2017)
Koljonen, Ilkka
Laukkanen, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Santahaminan varuskunnan terveysaseman henkilökunnan ja lääkintäalan varusmiesten osaamista anafylaktisen reaktion ja -sokin tunnistamisessa ja hoidossa. Tavoite pyritään saavuttamaan koulutuspaketin avulla, mikä koostuu oppituntimateriaalista, puolustusvoimien koulutuskorttipohjalle luodusta skenaario harjoitteesta ja posteri mallisista ohjeista anafylaktisen reaktion tunnistamiseen sekä hoitoon. Koulutuspaketti on tarkoitettu terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja lääkintäalan varusmiesten kouluttamiseen. Posterit anafylaktisen reaktion tunnistamiseen ja hoitoon on tarkoitettu käytettäväksi terveysaseman tiloissa molempien ryhmien toimesta. Työn toimeksiantaja on puolustusvoimat. Varuskunnan terveysasemalla ei ole omaa toimintaprotokollaa anafylaktisen reaktion ja -sokin hoitoon.
Anafylaktinen reaktio on laaja, usein äkillinen yliherkkyysreaktio, joka voi edetessään johtaa anafylaktiseen sokkiin. Anafylaktinen sokki on distributiivinen sokki, eli kiertävän nestetilavuuden vähentymisestä johtuva sokki. Hoitamattomana anafylaktinen sokki on hengenvaarallinen. Anafylaktisen reaktion hoito koostuu pääpiirteiltään peruselintoimintojen turvaamisesta ja adrenaliini lääkityksestä. ABCDE-menetelmä on potilaan tilan arvioinnissa ja hoitojärjestyksen määrittämisessä käytetty keino, mikä luo priorisoidun järjestyksen elintoimintojen häiriöiden tunnistamiseen ja hoidon aloitukseen.
Puolustusvoimat kouluttaa jatkuvasti henkilöstöään, varusmiehiä ja reserviläisiä. Suuri osa koulutuksesta toteutetaan skenaario tai case harjoituksina, mitkä ovat samankaltaisia simulaatio opettamisen periaatteiden kanssa. Case, skenaario ja simulaatioharjoittelussa voidaan harjoitella todellisuutta imitoimalla tilanteita, jotka tositilanteina voisivat olla vaarallisia osallistujille tai epäedullisia oppimisen kannalta. Pedagogisesti puolustusvoimien toteuttama koulutus on aikuisten kouluttamista, koska koulutettava kohderyhmä koostuu aikuisista.
Koulutusmetodit valittiin mahdollisimman samankaltaisiksi puolustusvoimien jo ennestään käyttämien koulutusmetodien kanssa. Anafylaktisen reaktion tunnistamiseen ja hoitoon tarkoitetut posterit
ovat suunniteltu A3 kokoisiksi postereiksi ja ulkoasultaan yksinkertaisiksi helppolukuisuuden takaamiseksi. Materiaaleissa käytetty sanasto on pyritty pitämään yksinkertaisena ja puolustusvoimien käyttämien termien mukaisena helppolukuisuuden takaamiseksi.
Työ esiteltiin varuskunnan yhteistyökumppanille omana tilaisuutenaan ja materiaalin pohjalta päädyttiin pitämään harjoitus terveysaseman henkilökunnalle ja lääkintäalan varusmiehille. Palaute työstä kerättiin äänitetyn ryhmähaastattelun ja kahden strukturoidun palautelomakkeen avulla. Palautteiden pohjalta voidaan todeta työn vastanneen tarkoitusta ja työn tavoitteiden täyttyneen hyvin. Yhteydenpito oli molempien osapuolien osalta pääosin toimivaa. Aikataulullisessa suunnittelussa opinnäytetyön laatijoiden osalta oli parantamisen varaa, mutta aikataulumuutoksista ei ollut yhteistyökumppanille haittaa. Työn laatijat itse kokevat saavuttaneensa tuotoksillaan tavoitellut päämäärät.
Anafylaktinen reaktio on laaja, usein äkillinen yliherkkyysreaktio, joka voi edetessään johtaa anafylaktiseen sokkiin. Anafylaktinen sokki on distributiivinen sokki, eli kiertävän nestetilavuuden vähentymisestä johtuva sokki. Hoitamattomana anafylaktinen sokki on hengenvaarallinen. Anafylaktisen reaktion hoito koostuu pääpiirteiltään peruselintoimintojen turvaamisesta ja adrenaliini lääkityksestä. ABCDE-menetelmä on potilaan tilan arvioinnissa ja hoitojärjestyksen määrittämisessä käytetty keino, mikä luo priorisoidun järjestyksen elintoimintojen häiriöiden tunnistamiseen ja hoidon aloitukseen.
Puolustusvoimat kouluttaa jatkuvasti henkilöstöään, varusmiehiä ja reserviläisiä. Suuri osa koulutuksesta toteutetaan skenaario tai case harjoituksina, mitkä ovat samankaltaisia simulaatio opettamisen periaatteiden kanssa. Case, skenaario ja simulaatioharjoittelussa voidaan harjoitella todellisuutta imitoimalla tilanteita, jotka tositilanteina voisivat olla vaarallisia osallistujille tai epäedullisia oppimisen kannalta. Pedagogisesti puolustusvoimien toteuttama koulutus on aikuisten kouluttamista, koska koulutettava kohderyhmä koostuu aikuisista.
Koulutusmetodit valittiin mahdollisimman samankaltaisiksi puolustusvoimien jo ennestään käyttämien koulutusmetodien kanssa. Anafylaktisen reaktion tunnistamiseen ja hoitoon tarkoitetut posterit
ovat suunniteltu A3 kokoisiksi postereiksi ja ulkoasultaan yksinkertaisiksi helppolukuisuuden takaamiseksi. Materiaaleissa käytetty sanasto on pyritty pitämään yksinkertaisena ja puolustusvoimien käyttämien termien mukaisena helppolukuisuuden takaamiseksi.
Työ esiteltiin varuskunnan yhteistyökumppanille omana tilaisuutenaan ja materiaalin pohjalta päädyttiin pitämään harjoitus terveysaseman henkilökunnalle ja lääkintäalan varusmiehille. Palaute työstä kerättiin äänitetyn ryhmähaastattelun ja kahden strukturoidun palautelomakkeen avulla. Palautteiden pohjalta voidaan todeta työn vastanneen tarkoitusta ja työn tavoitteiden täyttyneen hyvin. Yhteydenpito oli molempien osapuolien osalta pääosin toimivaa. Aikataulullisessa suunnittelussa opinnäytetyön laatijoiden osalta oli parantamisen varaa, mutta aikataulumuutoksista ei ollut yhteistyökumppanille haittaa. Työn laatijat itse kokevat saavuttaneensa tuotoksillaan tavoitellut päämäärät.