Selvitys opettajien asenteista ryhmäopetusta kohtaan klassisen musiikin instrumenttiopetuksessa
Paananen, Katri (2017)
Paananen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opettajien asenteita instrumenttiopetuksen ryhmäopetusta
kohtaan. Soitonopetus on jo vuosi satojen ajan toteutunut henkilökohtaisina soittotunteina, mutta ryhmäopetus lisääntyy koko ajan tämän päivän musiikkioppilaitoksissa.
Ryhmäopetus näyttäisi myös jakavan mielipiteitä nykyisessä opettajakunnassa. Onko ryhmäopetus vain säästötoimenpide nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, vai voisiko siinä
olla myös jotain hyötyjä oppimisen kannalta?
Työssä tutustuttiin yhteistoiminnalliseen oppimiseen, tarkoituksena löytää toimintamalleja
ja ideoita koulumaailmasta ryhmäopetuksen toteuttamiseen. Lisäksi tutustuttiin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmiin ja jo olemassa olevaan kirjallisuuteen koskien instrumenttiopetuksen ryhmäopetusta. Opinnäyteyön tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä ja yhdellä haastattelulla instrumenttiopettajilta. Kyselyssä ja haastattelussa kartoitettiin opettajien valmiuksia toteuttaa ryhmäopetusta omassa instrumentissaan. Onko heillä siitä ylipäänsä omakohtaista kokemusta sekä mitä hyötyjä ja haittoja he näkivät ryhmäopetuksessa?
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että ryhmäopetus jakaa mielipiteitä opettajien kesken. Suurin osa kyselyyn ja haastatteluun vastanneista olivat kuitenkin sitä mieltä, että yksilötuntien rinnalla ryhmätunnit ovat positiivinen lisä instrumenttiopinnoissa. Myös ryhmässä voidaan oppia, ja lähes kaikki opettajat olivat valmiita opettamaan omaa instrumenttia ryhmälle. Hyödyiksi koettiin sosiaalisuus, vertaisoppiminen ja motivointi. Haitoiksi taas ryhmän hallinta ja jokaisen oppilaan riittävä huomiointi.
kohtaan. Soitonopetus on jo vuosi satojen ajan toteutunut henkilökohtaisina soittotunteina, mutta ryhmäopetus lisääntyy koko ajan tämän päivän musiikkioppilaitoksissa.
Ryhmäopetus näyttäisi myös jakavan mielipiteitä nykyisessä opettajakunnassa. Onko ryhmäopetus vain säästötoimenpide nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, vai voisiko siinä
olla myös jotain hyötyjä oppimisen kannalta?
Työssä tutustuttiin yhteistoiminnalliseen oppimiseen, tarkoituksena löytää toimintamalleja
ja ideoita koulumaailmasta ryhmäopetuksen toteuttamiseen. Lisäksi tutustuttiin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmiin ja jo olemassa olevaan kirjallisuuteen koskien instrumenttiopetuksen ryhmäopetusta. Opinnäyteyön tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä ja yhdellä haastattelulla instrumenttiopettajilta. Kyselyssä ja haastattelussa kartoitettiin opettajien valmiuksia toteuttaa ryhmäopetusta omassa instrumentissaan. Onko heillä siitä ylipäänsä omakohtaista kokemusta sekä mitä hyötyjä ja haittoja he näkivät ryhmäopetuksessa?
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että ryhmäopetus jakaa mielipiteitä opettajien kesken. Suurin osa kyselyyn ja haastatteluun vastanneista olivat kuitenkin sitä mieltä, että yksilötuntien rinnalla ryhmätunnit ovat positiivinen lisä instrumenttiopinnoissa. Myös ryhmässä voidaan oppia, ja lähes kaikki opettajat olivat valmiita opettamaan omaa instrumenttia ryhmälle. Hyödyiksi koettiin sosiaalisuus, vertaisoppiminen ja motivointi. Haitoiksi taas ryhmän hallinta ja jokaisen oppilaan riittävä huomiointi.