Pienyrityksen maahantuonti ja sen haasteet : Case: Markkinointi Suomela Oy
Niinisalo, Annika (2017)
Niinisalo, Annika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421272
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pienyrityksen maahantuontia sekä maahantuonti-prosessissa havaittuja haasteita. Työ on toteutettu toimeksiantona kohdeyritykselle, joka saa katsauksen aiheen teoriaan sekä voimassa oleviin lainsäädäntöihin. Tutkimus tarjoaa johtopäätöksiä havaittujen haasteiden poistamiseen tulevaisuudessa. Toimeksiantajan toimiala on leluala.
Maahantuontiin vaikuttavat lukuisat lait, säädökset sekä kauppatavat. Työn teoria käsittelee lelualan yrittäjälle välttämättömät osa-alueet maahantuonnin mahdollistamiseksi. Ne ovat tuontirajoitukset, lelulaki, keskeisimmät asiakirjat, tullin toiminta, maksuliikenne sekä toimitusketjun ja eräkoon hallinta. Johdanto avaa lukijalle työn tavoitteen sekä lelualan kotimaan markkinoita.
Haasteita maahantuontiin luovat alati muuttuva lainsäädäntö sekä Euroopan unionin direktiivit. Suomalaisen toimijan haasteita lisäävät maamme pienet markkinat isojen valmistajamaiden rinnalla. Teknologian kehityksen aikakausi on myös muuttanut niin kaupankäyntiä, tiedonkulkua kuin kuluttajien tietouttakin. Tämän kehityksen ennakoinnin vaikeus lisää omalta osaltaan kansainvälisen kaupan haastavuutta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, strategiana case- eli tapaustutkimus. Teemahaastattelu toteutettiin sekä toimeksiantajalle, että toiselle lelu-alan maahantuojalle. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että kotimaisen pienyrityksen maahantuonnissaan kohtaamat haasteet eivät suurimmaksi osaksi johdu yrityksen omasta toiminnasta. Ongelmien juuret ovat kauempana valmistajissa, maailman markkinoissa sekä globalisaation tuomissa kaupankäynnin muutoksissa.
Maahantuontiin vaikuttavat lukuisat lait, säädökset sekä kauppatavat. Työn teoria käsittelee lelualan yrittäjälle välttämättömät osa-alueet maahantuonnin mahdollistamiseksi. Ne ovat tuontirajoitukset, lelulaki, keskeisimmät asiakirjat, tullin toiminta, maksuliikenne sekä toimitusketjun ja eräkoon hallinta. Johdanto avaa lukijalle työn tavoitteen sekä lelualan kotimaan markkinoita.
Haasteita maahantuontiin luovat alati muuttuva lainsäädäntö sekä Euroopan unionin direktiivit. Suomalaisen toimijan haasteita lisäävät maamme pienet markkinat isojen valmistajamaiden rinnalla. Teknologian kehityksen aikakausi on myös muuttanut niin kaupankäyntiä, tiedonkulkua kuin kuluttajien tietouttakin. Tämän kehityksen ennakoinnin vaikeus lisää omalta osaltaan kansainvälisen kaupan haastavuutta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, strategiana case- eli tapaustutkimus. Teemahaastattelu toteutettiin sekä toimeksiantajalle, että toiselle lelu-alan maahantuojalle. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että kotimaisen pienyrityksen maahantuonnissaan kohtaamat haasteet eivät suurimmaksi osaksi johdu yrityksen omasta toiminnasta. Ongelmien juuret ovat kauempana valmistajissa, maailman markkinoissa sekä globalisaation tuomissa kaupankäynnin muutoksissa.