Itsepalvelua vai uudenlaista asiakaspalvelua? : omatoimikirjaston laajentaminen Keravan kaupunginkirjastossa
Hartikainen, Jiri (2017)
Hartikainen, Jiri
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421260
Tiivistelmä
ITSEPALVELUA VAI UUDENLAISTA ASIAKASPALVELUA?
Omatoimikirjaston laajentaminen Keravan kaupunginkirjastossa
Opinnäytetyö tarkastelee omatoimikirjaston kehitystä Keravan kirjastossa vuosina 2016-2017. Kesästä 2016 alkaen Keravan kirjastossa kokeiltiin laajentaa omatoimiaukioloa niin, että
sisäänkirjautuvan asiakkaan oli lauantaipäivisin mahdollista päästä lähes kaikkialle kirjaston tiloihin, kun aiemmin vain kirjaston lehtisali, Uutistori, oli ollut omatoimisesti käytettävissä. Erona aikaisempaan oli sekin, että laajennettuna omatoimiaikana kirjaston tiloissa oli läsnä kaksi kirjaston työntekijää, joista toinen oli tämän opinnäytetyön kirjoittaja.
Tekstissä luodaan lisäksi yleiskatsaus suomalaiseen omatoimikirjastoon, sen kehityksen historiaan ja syihin. Aihetta pohditaan myös kirjastolain näkökulmasta. Omatoimikirjastojen kotimaiseen tutkimukseen sekä omatoimikirjastojen käsittelyyn mediassa paneudutaan lyhyesti.
Opinnäytetyössä ruoditaan myös omatoimikirjaston käsitettä: sitä, millä edellytyksin kirjastoa voidaan nimittää omatoimikirjastoksi, ja sitä, missä tapauksissa omatoimikirjasto-nimityksen käyttö ylipäätään on tarpeellista. Käsitteen pohtiminen sai alkusysäyksen siitä, kun Keravalla kokeilun edetessä alkoi itsepalvelun sijaan painottua eräänlainen jalkautuva asiakaspalvelu.
Tutkimuksesta selviää se, ettei Keravan kirjaston laajennetussa omatoimimallissa tarvita sisäänkirjautumista silloin, kun läsnä on henkilökuntaa, ja että sisäänkirjautumiskäytäntö voi olla jopa haitallinen. Lisäksi tutkimuksessa kyseenalaistetaan se, onko sellaista omatoimikirjastoksi kutsuttua palvelua, jossa henkilökuntaa on paikalla, aiheellista nimetä omatoimikirjastoksi.
Opinnäytetyön tarkotuksena on kertoa yhden omatoimikirjaston kasvu- ja kehityskertomus, sekä pohtia omatoimisiin kirjastopalveluihin liittyviä periaatteellisia ja laillisia kysymyksiä. Toivottavasti siitä on apua niille kirjastoille, joissa suunnitellaan omatoimikirjastotoiminnan
aloittamista tai kehittämistä.
Omatoimikirjaston laajentaminen Keravan kaupunginkirjastossa
Opinnäytetyö tarkastelee omatoimikirjaston kehitystä Keravan kirjastossa vuosina 2016-2017. Kesästä 2016 alkaen Keravan kirjastossa kokeiltiin laajentaa omatoimiaukioloa niin, että
sisäänkirjautuvan asiakkaan oli lauantaipäivisin mahdollista päästä lähes kaikkialle kirjaston tiloihin, kun aiemmin vain kirjaston lehtisali, Uutistori, oli ollut omatoimisesti käytettävissä. Erona aikaisempaan oli sekin, että laajennettuna omatoimiaikana kirjaston tiloissa oli läsnä kaksi kirjaston työntekijää, joista toinen oli tämän opinnäytetyön kirjoittaja.
Tekstissä luodaan lisäksi yleiskatsaus suomalaiseen omatoimikirjastoon, sen kehityksen historiaan ja syihin. Aihetta pohditaan myös kirjastolain näkökulmasta. Omatoimikirjastojen kotimaiseen tutkimukseen sekä omatoimikirjastojen käsittelyyn mediassa paneudutaan lyhyesti.
Opinnäytetyössä ruoditaan myös omatoimikirjaston käsitettä: sitä, millä edellytyksin kirjastoa voidaan nimittää omatoimikirjastoksi, ja sitä, missä tapauksissa omatoimikirjasto-nimityksen käyttö ylipäätään on tarpeellista. Käsitteen pohtiminen sai alkusysäyksen siitä, kun Keravalla kokeilun edetessä alkoi itsepalvelun sijaan painottua eräänlainen jalkautuva asiakaspalvelu.
Tutkimuksesta selviää se, ettei Keravan kirjaston laajennetussa omatoimimallissa tarvita sisäänkirjautumista silloin, kun läsnä on henkilökuntaa, ja että sisäänkirjautumiskäytäntö voi olla jopa haitallinen. Lisäksi tutkimuksessa kyseenalaistetaan se, onko sellaista omatoimikirjastoksi kutsuttua palvelua, jossa henkilökuntaa on paikalla, aiheellista nimetä omatoimikirjastoksi.
Opinnäytetyön tarkotuksena on kertoa yhden omatoimikirjaston kasvu- ja kehityskertomus, sekä pohtia omatoimisiin kirjastopalveluihin liittyviä periaatteellisia ja laillisia kysymyksiä. Toivottavasti siitä on apua niille kirjastoille, joissa suunnitellaan omatoimikirjastotoiminnan
aloittamista tai kehittämistä.