Soitto on iloni ja työni : Soitonopettajan monta tapaa auttaa musiikilla
Klemetti, Virve (2017)
Klemetti, Virve
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikkioppilaitoksen opettaja toimii musiikillisessa avustustyössä ja käyttää siinä ammatillista osaamistaan. Opettajan työskentelyn motivaatiota tutkittiin käyttäen hyväksi sekä aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia että kirjoittajan omia kokemuksia opetus-, avustus- ja hoitotyössä. Avustustyö-termiin sisällytettiin sekä vapaaehtoistyö että musiikkityö, josta tekijä saa korvauksen. Kaikkien tulisi päästä osalliseksi kulttuurista ja taiteesta, koska ne edistävät ihmisen hyvinvointia. Soiton-opettajalla voisi olla oma roolinsa tässä työssä myös oppilaitosten ulkopuolella.
Tutkimukseen haastateltiin neljää musiikkioppilaitoksen opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelujen tuloksena selvisi, että avustustyön tavat olivat moninaiset, samoin työn tekemiseen johtaneet syyt. Opettajat ottivat oppilaitaan eri tavoin mukaan toimintaan.
Avustustyö koettiin työn merkityksellisyyttä lisääväksi tekijäksi. Opettaja koki myös voivansa antaa oppilailleen hyvän esimerkin tavasta vaikuttaa omaan ympäristöönsä.
Kehittämisehdotuksessa pohditaan musiikkipedagogin tulevaisuuden työnkuvaa. Sekä opettajan että oppilaan työmahdollisuuksia voisi laajentaa viemällä musiikkia eri tavoin mukaan yhteiskunnan toimintoihin. Oppilaitoksen ja työpaikan ulkopuolelle viedyt esitykset tekevät musiikkioppilaitoksissa tehtävän tavoitteellisen kasvatustyön sekä kuuluvaksi että näkyväksi muullekin yhteiskunnalle.
Tutkimukseen haastateltiin neljää musiikkioppilaitoksen opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelujen tuloksena selvisi, että avustustyön tavat olivat moninaiset, samoin työn tekemiseen johtaneet syyt. Opettajat ottivat oppilaitaan eri tavoin mukaan toimintaan.
Avustustyö koettiin työn merkityksellisyyttä lisääväksi tekijäksi. Opettaja koki myös voivansa antaa oppilailleen hyvän esimerkin tavasta vaikuttaa omaan ympäristöönsä.
Kehittämisehdotuksessa pohditaan musiikkipedagogin tulevaisuuden työnkuvaa. Sekä opettajan että oppilaan työmahdollisuuksia voisi laajentaa viemällä musiikkia eri tavoin mukaan yhteiskunnan toimintoihin. Oppilaitoksen ja työpaikan ulkopuolelle viedyt esitykset tekevät musiikkioppilaitoksissa tehtävän tavoitteellisen kasvatustyön sekä kuuluvaksi että näkyväksi muullekin yhteiskunnalle.