Oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen oppilashuollon keinoin
Perkola, Minna (2017)
Perkola, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321208
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kuvata oppilashuoltoa, sekä lasten ja nuorten hyvinvointia osana yhteiskuntaa, valoittaa sivistystoimen ja sosiaalitoimen leikkauspintaa oppilashuollon näkökulmasta, sekä tuoda esille yhden Nurmijärveläisen koulun oppilaiden subjektiivisia kokemuksia hyvinvoinnista ja tuen tarpeista.
Lähestyn opinnäytetyöni aihetta laajasti; kuvaten oppilashuoltoa ja sen sisältöä ja toimintatapoja, sekä oppilashuollon merkitystä yhteiskunnallisesti. Tuon työssäni esiin lasten hyvinvoinnin edistämisen ja ylläpitämisen niin valtakunnallisella, kunnallisella kuin koulukohtaisellakin tasolla. Kuvaan erilaisia linjanvetoja ja toimintatapoja, joilla pyritään edistämään ja ylläpitämään oppilaiden hyvinvointia.
Opinnäytetyöni tutkimusosuuden tarkoituksena on nostaa esiin Nurmijärveläisen koulun 4-6-luokkalaisten oppilaiden oma ääni; heidän subjektiiviset kokemuksensa ja ajatuksensa hyvinvointia edistävistä ja ylläpitävistä asioista, sekä heidän kohtaamistaan haasteista ja tuen tarpeista kouluympäristössä. Näitä kokoamiani tutkimustuloksia voi tutkimukseen osallistunut koulu hyödyntää kehittäessään oppilashuollon toimintaa.
Tutkimusosuudessa toteutin oppilaille suunnatun kyselyn, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tätä aineistoa käsittelin sisällönanalyysimenetelmällä, jota voidaan käyttää niin laadullisessa sisällönanalyysissä kuin sisällön määrällisessä erittelyssä, ja hyödynsin näitä molempia tapoja analysoidessani aineistoa. Tutkimustulokset kuvaavat muun muassa oppilaiden kokemaa kouluviihtyvyyttä, osallisuuden kokemuksia ja vaikutusmahdollisuuksia, sekä oppilaiden kokemuksia yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisesta kouluympäristössä.
Lähestyn opinnäytetyöni aihetta laajasti; kuvaten oppilashuoltoa ja sen sisältöä ja toimintatapoja, sekä oppilashuollon merkitystä yhteiskunnallisesti. Tuon työssäni esiin lasten hyvinvoinnin edistämisen ja ylläpitämisen niin valtakunnallisella, kunnallisella kuin koulukohtaisellakin tasolla. Kuvaan erilaisia linjanvetoja ja toimintatapoja, joilla pyritään edistämään ja ylläpitämään oppilaiden hyvinvointia.
Opinnäytetyöni tutkimusosuuden tarkoituksena on nostaa esiin Nurmijärveläisen koulun 4-6-luokkalaisten oppilaiden oma ääni; heidän subjektiiviset kokemuksensa ja ajatuksensa hyvinvointia edistävistä ja ylläpitävistä asioista, sekä heidän kohtaamistaan haasteista ja tuen tarpeista kouluympäristössä. Näitä kokoamiani tutkimustuloksia voi tutkimukseen osallistunut koulu hyödyntää kehittäessään oppilashuollon toimintaa.
Tutkimusosuudessa toteutin oppilaille suunnatun kyselyn, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tätä aineistoa käsittelin sisällönanalyysimenetelmällä, jota voidaan käyttää niin laadullisessa sisällönanalyysissä kuin sisällön määrällisessä erittelyssä, ja hyödynsin näitä molempia tapoja analysoidessani aineistoa. Tutkimustulokset kuvaavat muun muassa oppilaiden kokemaa kouluviihtyvyyttä, osallisuuden kokemuksia ja vaikutusmahdollisuuksia, sekä oppilaiden kokemuksia yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisesta kouluympäristössä.