Uuden matkailunverkkosivuston kehittäminen palvelumuotoilun keinoin Esimerkkinä: Toptiphelsinki.com
Salonen, Jenna (2017)
Salonen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on uuden matkailunverkkosivuston prototyypin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin. Tarkoituksena on ensimmäiseksi kehittää palvelumuotoilun keinoin matkailusivusto yhdestä matkakohteesta ja sen jälkeen avata samaa mallia apuna käyttäen lisää matkailusivustoja eri matkakohteista. Olen valinnut ensimmäiseksi matkailusivuston kohdekaupungiksi Helsingin. Verkkosivusto tulee toimimaan osoitteessa www.toptiphelsinki.com.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat ovat arvon muodostuminen, palvelumoutoilu, palvelun laatu ja verkkosivuston kehittäminen. Työssä näiden teorioiden muodostamaa viitekehystä käytettään lähtökohtana kehittämistyölle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata palvelumuotoilun keinoin verkkosivuston kehittämisprosessi, joka luo asiakkaille arvoa. Tavoitteena on tehdä verkkosivuston prototyyppi, joka palvelee matkailijoiden tarpeita mahdollisimman laaja-alaisesti. Tarkoituksena on luoda laadukas ja käyttäjäystävällinen sivusto. Verkkosivustoa on tarkoitus kehittää ottamalla huomioon käyttäjien koko ajan kasvavat odotukset. Sivuston markkinoinnissa on tarkoitus hyödyntää mahdollisimman paljon sosiaalisen median eri kanavia. Sivuston sisällön on tarkoitus olla mahdollisimman käyttäjälähtöistä, luotettavaa ja ajantasaista.
Tutkimushaastattelu toteutettiin Helsingin keskustassa ajalla 19.8.2017 -21.8.2017. Haastattelututkimus päätettiin toteuttaa elokuun lopussa, koska elokuussa vierailee tilastojen mukaan eniten matkailijoita Helsingissä. Tutkimuksen kohderyhmä oli Helsingissä vierailulla olevat ulkomaalaiset matkailijat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi matkailun verkkosivuston prototyyppi. Verkkopalvelun sisältö ja palvelukonsepti on luotu palvelumuotoiluprosessin avulla. Palvelumuotoiluprosessin aikana perehdyttiin asiakasymmärryksen kautta käyttäjien tarpeisiin, ongelmiin ja haasteisiin. Verkkopalvelua kehitettäessä hyödynnettiin asiakkaiden arvoa tukevia tekijöitä ja asiakkaiden digitaalisille palveluille asettamia laatu oletuksia. Palveluiden yhteistuottaminen yhdessä asiakkaan kanssa on avain ainutlaatuisten asiakaskokemuksien luomisen.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat ovat arvon muodostuminen, palvelumoutoilu, palvelun laatu ja verkkosivuston kehittäminen. Työssä näiden teorioiden muodostamaa viitekehystä käytettään lähtökohtana kehittämistyölle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata palvelumuotoilun keinoin verkkosivuston kehittämisprosessi, joka luo asiakkaille arvoa. Tavoitteena on tehdä verkkosivuston prototyyppi, joka palvelee matkailijoiden tarpeita mahdollisimman laaja-alaisesti. Tarkoituksena on luoda laadukas ja käyttäjäystävällinen sivusto. Verkkosivustoa on tarkoitus kehittää ottamalla huomioon käyttäjien koko ajan kasvavat odotukset. Sivuston markkinoinnissa on tarkoitus hyödyntää mahdollisimman paljon sosiaalisen median eri kanavia. Sivuston sisällön on tarkoitus olla mahdollisimman käyttäjälähtöistä, luotettavaa ja ajantasaista.
Tutkimushaastattelu toteutettiin Helsingin keskustassa ajalla 19.8.2017 -21.8.2017. Haastattelututkimus päätettiin toteuttaa elokuun lopussa, koska elokuussa vierailee tilastojen mukaan eniten matkailijoita Helsingissä. Tutkimuksen kohderyhmä oli Helsingissä vierailulla olevat ulkomaalaiset matkailijat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi matkailun verkkosivuston prototyyppi. Verkkopalvelun sisältö ja palvelukonsepti on luotu palvelumuotoiluprosessin avulla. Palvelumuotoiluprosessin aikana perehdyttiin asiakasymmärryksen kautta käyttäjien tarpeisiin, ongelmiin ja haasteisiin. Verkkopalvelua kehitettäessä hyödynnettiin asiakkaiden arvoa tukevia tekijöitä ja asiakkaiden digitaalisille palveluille asettamia laatu oletuksia. Palveluiden yhteistuottaminen yhdessä asiakkaan kanssa on avain ainutlaatuisten asiakaskokemuksien luomisen.