Lasten tunnekasvatuksen toteutuminen Tampereen päiväkodeissa : Sähköinen lomakehaastattelu lastentarhanopettajille
Puikkonen, Milla (2017)
Puikkonen, Milla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten lasten tunnekasvatusta tällä hetkellä toteutetaan Tampereen kaupungin päiväkodeissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tietoa tunnekasvatuksen yleisestä tilasta Tampereella. Opinnäytetyössä tutkittiin lastentarhanopettajien omia näkökulmia tunnekasvatuksen toteutukseen, vaikutuksiin sekä merkitykseen. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin mahdollisia haasteita ja lastentarhanopettajien tarvetta lisäkoulutukselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää ja kehittää tunnekasvatuksen toteutumista Tampereen kaupungin päiväkodeissa sekä lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta aiheesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty alle kouluikäisten lasten tunnekasvatusta ja tunnetaitojen kehitystä lapsuudessa. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin sähköisellä lomakehaastattelulla marraskuussa 2017. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Kysely lähetettiin Tampereen kaupungin lastentarhanopettajille sähköpostitse ja tutkimukseen osallistuminen oli vapaaehtoista. Tutkimukseen vastasi yhteensä 28 lastentarhanopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin pääasiassa teemoittelemalla.
Lastentarhanopettajat pitävät tunnekasvatusta tärkeänä elementtinä varhaiskasvatuksessa. Tunnekasvatus oli käsitteenä varhaiskasvattajille tuttu ja heillä oli tietämystä tunnekasvatuksen keinoista ja teoriasta. Tutkimuksen mukaan tunnekasvatus vaikutti positiivisesti muun muassa lasten kykyyn tunnistaa erilaisia tunteita itsessään ja muissa, empatiakykyihin sekä lasten vuorovaikutustaitoihin. Lähes puolet osallistujista arvioi toteuttavansa tunnekasvatusta liian vähän. Suurin osa lastentarhanopettajista koki tarvitsevansa tunnekasvatukseen lisäkoulutusta tai materiaalia.
Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä tutkia lisää tunnekasvatuksen käytännön toimintatapoja ja koostaa niiden avulla koulutustilaisuus tai materiaalipaketti lastentarhanopettajien työn tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty alle kouluikäisten lasten tunnekasvatusta ja tunnetaitojen kehitystä lapsuudessa. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin sähköisellä lomakehaastattelulla marraskuussa 2017. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Kysely lähetettiin Tampereen kaupungin lastentarhanopettajille sähköpostitse ja tutkimukseen osallistuminen oli vapaaehtoista. Tutkimukseen vastasi yhteensä 28 lastentarhanopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin pääasiassa teemoittelemalla.
Lastentarhanopettajat pitävät tunnekasvatusta tärkeänä elementtinä varhaiskasvatuksessa. Tunnekasvatus oli käsitteenä varhaiskasvattajille tuttu ja heillä oli tietämystä tunnekasvatuksen keinoista ja teoriasta. Tutkimuksen mukaan tunnekasvatus vaikutti positiivisesti muun muassa lasten kykyyn tunnistaa erilaisia tunteita itsessään ja muissa, empatiakykyihin sekä lasten vuorovaikutustaitoihin. Lähes puolet osallistujista arvioi toteuttavansa tunnekasvatusta liian vähän. Suurin osa lastentarhanopettajista koki tarvitsevansa tunnekasvatukseen lisäkoulutusta tai materiaalia.
Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä tutkia lisää tunnekasvatuksen käytännön toimintatapoja ja koostaa niiden avulla koulutustilaisuus tai materiaalipaketti lastentarhanopettajien työn tueksi.