Digitalisaation vaikutus kiinteistön tehokkuuteen
Kopo, Antti (2017)
Kopo, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321173
Tiivistelmä
Digitalisaation vaikutus kiinteistön toimintaan on aiheena suhteellisen uusi, tärkeä ja tällä hetkellä murrosvaiheessa. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää digitalisaation tuomaa ja mahdollistamaa muutosta kiinteistön toimintaan. Selvitys keskittyy kauppakeskukseen ja sen ilmanvaihdosta tuotuihin esimerkkeihin. Kaikkia mahdollisuuksia ei ole vielä osattu edes kuvitella, ja siksi asioiden kyseenalaistaminen, tuoreet ideat ja näkökulmat ovat arvokkaita.
Rakennusautomaatio on kiinteistön aivot ja ohjaa kiinteistön tekniikoita, kuten ilmanvaihtoa. Ilmanvaihdolla on merkittävä vaikutus tilojen olosuhteisiin ja kiinteistön kuntoon. Koneellinen ilmanvaihto takaa ilman tasaisen vaihtuvuuden, kun järjestelmä on suunniteltu oikein. Se mahdollistaa myös puhtaan ilman ja ilmanvaihdon tarpeenmukaisen toiminnan ilman vedontunnetta.
Digitalisaatio lähtee asioiden kyseenalaistamisesta ja perustuu tekniikan mahdollistamiin asiakaslähtöisiin palveluihin. Pilvipalveluilla on potentiaalia menestyä kansainvälisesti, mutta mahdollisuudet voivat rajoittua valtioiden välisiin eroihin. Digitalisaation myötä pilvipalveluihin vietävä data voidaan tehokkaasti analysoida ja parantaa sen pohjalta kiinteistötehokkuutta koko kiinteistön elinkaaren ajan muuttaen perinteistä kiinteistön ylläpitoa, tuoden säästöä, parantaen olosuhteita ja vähentäen ympäristövaikutuksia. Pelkkä data tai sen analysointi ei kuitenkaan ratkaise mitään, ellei niitä osata hyödyntää.
Digitalisaatiosta puhuttaessa termin monimerkityksellisyyden johdosta tarvitaan asialle hyvä konteksti. Kiinteistöistä tulee data-analysoinnin myötä älykkäämpiä ja datan hyödyntämisaste kasvaa. Tekniikan kehittyminen ja analyysimahdollisuuksien paraneminen mahdollistavat eri järjestelmien toimintojen tukemisen toinen toistaan. Siten voidaan myös parantaa kiinteistötehokkuutta. Kun kiinteistötehokkuus saadaan maksimoitua, voidaan kerättävää dataa hyödyntää liittämällä se yhtä lailla muihin tekniikoihin ja näin voidaan muodostaa uusia palvelumalleja. Mitä pidemmälle analysointi viedään, sitä tärkeämpää on muistaa huolehtia myös tietoturvasta. Opinnäytetyö käsittelee lyhyesti myös rakennusautomaation tietoturvaa. Palveluihin keskittyvä digitalisaation tuoma muutos edellyttää asiakkaan asemaan asettumista ja heille pilvipohjaisten palveluiden konkreettisten mahdollisuuksien selvittämistä. Ilmanvaihdon optimointi on vasta alkua.
Rakennusautomaatio on kiinteistön aivot ja ohjaa kiinteistön tekniikoita, kuten ilmanvaihtoa. Ilmanvaihdolla on merkittävä vaikutus tilojen olosuhteisiin ja kiinteistön kuntoon. Koneellinen ilmanvaihto takaa ilman tasaisen vaihtuvuuden, kun järjestelmä on suunniteltu oikein. Se mahdollistaa myös puhtaan ilman ja ilmanvaihdon tarpeenmukaisen toiminnan ilman vedontunnetta.
Digitalisaatio lähtee asioiden kyseenalaistamisesta ja perustuu tekniikan mahdollistamiin asiakaslähtöisiin palveluihin. Pilvipalveluilla on potentiaalia menestyä kansainvälisesti, mutta mahdollisuudet voivat rajoittua valtioiden välisiin eroihin. Digitalisaation myötä pilvipalveluihin vietävä data voidaan tehokkaasti analysoida ja parantaa sen pohjalta kiinteistötehokkuutta koko kiinteistön elinkaaren ajan muuttaen perinteistä kiinteistön ylläpitoa, tuoden säästöä, parantaen olosuhteita ja vähentäen ympäristövaikutuksia. Pelkkä data tai sen analysointi ei kuitenkaan ratkaise mitään, ellei niitä osata hyödyntää.
Digitalisaatiosta puhuttaessa termin monimerkityksellisyyden johdosta tarvitaan asialle hyvä konteksti. Kiinteistöistä tulee data-analysoinnin myötä älykkäämpiä ja datan hyödyntämisaste kasvaa. Tekniikan kehittyminen ja analyysimahdollisuuksien paraneminen mahdollistavat eri järjestelmien toimintojen tukemisen toinen toistaan. Siten voidaan myös parantaa kiinteistötehokkuutta. Kun kiinteistötehokkuus saadaan maksimoitua, voidaan kerättävää dataa hyödyntää liittämällä se yhtä lailla muihin tekniikoihin ja näin voidaan muodostaa uusia palvelumalleja. Mitä pidemmälle analysointi viedään, sitä tärkeämpää on muistaa huolehtia myös tietoturvasta. Opinnäytetyö käsittelee lyhyesti myös rakennusautomaation tietoturvaa. Palveluihin keskittyvä digitalisaation tuoma muutos edellyttää asiakkaan asemaan asettumista ja heille pilvipohjaisten palveluiden konkreettisten mahdollisuuksien selvittämistä. Ilmanvaihdon optimointi on vasta alkua.