Some-markkinoinnin käsikirja yhtyeelle
Sirola, Valtteri (2017)
Sirola, Valtteri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321164
Tiivistelmä
Sosiaalinen media eli some tarjoaa uusia menettelytapoja ja mahdollisuuksia markkinointiin. Näistä mahdollisuuksista on erityisesti hyötyä musiikkialalla yhtyeiden markkinoinnissa. Yhtyeet voivat nykyään markkinoida itseään ja jakaa musiikkiaan maailmanlaajuisesti sosiaalisen median avulla ilman suurten levy-yhtiöiden tukea. Monilta yhtyeiltä kuitenkin puuttuu markkinointiin liittyvä osaaminen.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena luodaan some-markkinoinnin käsikirja yhtyeelle. Tavoitteena on luoda markkinointiin perehtymättömien näkökulmasta selkeä ja helposti ymmärrettävä käsikirja, jonka avulla yhtyeiden markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan kehittää. Käsikirjaa apuna käyttäen yhtyeiden näkyvyyttä ja tunnettuutta voidaan parantaa sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin tehostamisen avulla yhtyeiden musiikillisen tuotannon, esiintymisten tai muiden tuotteiden myyntiä pystytään lisäksi kasvattamaan.
Opinnäytetyö on rajattu pääaiheiltaan koskemaan yhtyeiden markkinointia, sosiaalista mediaa, tiettyjä sosiaalisen median kanavia, markkinointisisällön luomista sekä brändiä ja brändin rakentamista. Muita sosiaalista mediaa ja brändiä koskevia aiheita käsitellään myös, mutta niihin ei perehdytä syvällisesti. Työssä keskitytään tarkemmin markkinointisisällön luomisen kannalta oleellisiin asioihin, kuten siihen miten ja minkälaista markkinointisisältöä sosiaaliseen mediaan voi luoda vähäisillä resursseilla.
Tietopohjan opinnäytetyölle luovat musiikkialan ammattilaisten sekä liiketalouden asiantuntijoiden julkaisemat teokset ja artikkelit. Tarkoitus on löytää yritysmaailman markkinoinnissa toimivia keinoja, joita voi soveltaa myös yhtyeiden markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan empiirisesti joidenkin suomalaisyhtyeiden ja –artistien markkinointia sosiaalisessa mediassa vuoden 2017 aikana. Tarkastelun kohteena ovat markkinoinnissa käytetyt kanavat, markkinointisisällöt ja julkaisujen tiheys. Tuotos luodaan sekä liiketalouden että musiikkialan sosiaalisen median markkinoinnin tutkimisen pohjalta.
Opinnäytetyön aiheen valinta sekä sunnittelu aloitettiin syksyllä 2017 ja opinnäytetyö tehtiin valmiiksi loka-joulukuun 2017 aikana. Opinnäytetyön tuotos, eli some-markkinoinnin käsikirja yhtyeelle, julkaistaan sähköisessä muodossa, jotta se on yhdenmukainen opinnäytetyön raportin kanssa ja sitä on helppo jakaa verkossa.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena luodaan some-markkinoinnin käsikirja yhtyeelle. Tavoitteena on luoda markkinointiin perehtymättömien näkökulmasta selkeä ja helposti ymmärrettävä käsikirja, jonka avulla yhtyeiden markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan kehittää. Käsikirjaa apuna käyttäen yhtyeiden näkyvyyttä ja tunnettuutta voidaan parantaa sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin tehostamisen avulla yhtyeiden musiikillisen tuotannon, esiintymisten tai muiden tuotteiden myyntiä pystytään lisäksi kasvattamaan.
Opinnäytetyö on rajattu pääaiheiltaan koskemaan yhtyeiden markkinointia, sosiaalista mediaa, tiettyjä sosiaalisen median kanavia, markkinointisisällön luomista sekä brändiä ja brändin rakentamista. Muita sosiaalista mediaa ja brändiä koskevia aiheita käsitellään myös, mutta niihin ei perehdytä syvällisesti. Työssä keskitytään tarkemmin markkinointisisällön luomisen kannalta oleellisiin asioihin, kuten siihen miten ja minkälaista markkinointisisältöä sosiaaliseen mediaan voi luoda vähäisillä resursseilla.
Tietopohjan opinnäytetyölle luovat musiikkialan ammattilaisten sekä liiketalouden asiantuntijoiden julkaisemat teokset ja artikkelit. Tarkoitus on löytää yritysmaailman markkinoinnissa toimivia keinoja, joita voi soveltaa myös yhtyeiden markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan empiirisesti joidenkin suomalaisyhtyeiden ja –artistien markkinointia sosiaalisessa mediassa vuoden 2017 aikana. Tarkastelun kohteena ovat markkinoinnissa käytetyt kanavat, markkinointisisällöt ja julkaisujen tiheys. Tuotos luodaan sekä liiketalouden että musiikkialan sosiaalisen median markkinoinnin tutkimisen pohjalta.
Opinnäytetyön aiheen valinta sekä sunnittelu aloitettiin syksyllä 2017 ja opinnäytetyö tehtiin valmiiksi loka-joulukuun 2017 aikana. Opinnäytetyön tuotos, eli some-markkinoinnin käsikirja yhtyeelle, julkaistaan sähköisessä muodossa, jotta se on yhdenmukainen opinnäytetyön raportin kanssa ja sitä on helppo jakaa verkossa.