Graafisen suunnittelijan digitaalinen portfolio
Nurmi, Heidi (2017)
Nurmi, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321132
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa graafisen suunnittelijan/graafikon työn luonnetta. Graafisen suunnittelijan työssä on keskeistä toisaalta visuaalisen viestinnän osaaminen ja toisaalta oman osaamisen markkinointi ja asiakastarpeiden ymmärrys. Moni graafikko toimii freelancer-pohjalta asiakasprojekteissa.
Graafinen suunnittelu on viestinnän muotoilua. Työtehtäviin kuuluvat muun muassa mainonnan suunnittelu, painotuotteiden suunnittelu ja yritysilmeen luominen. Graafinen suunnittelu on luovaa ongelmanratkaisua, jossa teknologian hallinta on olennainen osa ammattitaitoa. Myötätunto auttaa asettumaan asiakkaan ja viestin vastaanottajan asemaan sekä tunnistamaan oman jaksamisen rajat.
Projektinhallinta ja vuorovaikutus asiakkaan kanssa vaatii paljon myös sanallisen viestinnän osaamista. Itsensä työllistäjänä asiakkaiden hankinta ja eri projektien aikataulujen hallinta ovat ydinosaamista. Tarjouspyyntöihin vastaaminen vaatii ymmärrystä graafikon työn kulurakenteesta sekä itsetuntemusta ajankäytön suhteen.
Graafisen suunnittelijan tärkein markkinointitapa on aikaisempien töiden esittely portfolion muodossa, ja verkossa olevan portfolion rakentaminen on tärkeä askel graafisen suunnittelijan uralla. Portfolion avulla potentiaaliset asiakkaat saavat kuvan graafisen suunnittelijan osaamisesta.
Visuaalinen viestintä kehittyy jatkuvasti teknologian kehityksen myötä. Viime vuosina selkeä muutos ja megatrendi on ollut tulostettujen materiaalien väheneminen ja erityisesti mobiilialustoille kehitetyn sisällön lisääntyminen. Graafisen suunnittelijan oletetaan usein myös olevan perillä erilaisista alan trendeistä. Lisäksi hänen tulee osoittaa luovuutta töidensä kautta.
Graafisen suunnittelijan työn analysoinnin lisäksi tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä rakennetaan digitaalinen portfolio, joka sisältää 30 kappaletta todellisia asiakkaalle tehtyjä töitä, jotka kuvaavat monipuolisesti tekijän kokemusta ja ammattitaitoa. Tämän lisäksi portfoliossa on graafisen suunnittelun opintojen aikana koulua varten tehtyjä töitä.
Graafinen suunnittelu on viestinnän muotoilua. Työtehtäviin kuuluvat muun muassa mainonnan suunnittelu, painotuotteiden suunnittelu ja yritysilmeen luominen. Graafinen suunnittelu on luovaa ongelmanratkaisua, jossa teknologian hallinta on olennainen osa ammattitaitoa. Myötätunto auttaa asettumaan asiakkaan ja viestin vastaanottajan asemaan sekä tunnistamaan oman jaksamisen rajat.
Projektinhallinta ja vuorovaikutus asiakkaan kanssa vaatii paljon myös sanallisen viestinnän osaamista. Itsensä työllistäjänä asiakkaiden hankinta ja eri projektien aikataulujen hallinta ovat ydinosaamista. Tarjouspyyntöihin vastaaminen vaatii ymmärrystä graafikon työn kulurakenteesta sekä itsetuntemusta ajankäytön suhteen.
Graafisen suunnittelijan tärkein markkinointitapa on aikaisempien töiden esittely portfolion muodossa, ja verkossa olevan portfolion rakentaminen on tärkeä askel graafisen suunnittelijan uralla. Portfolion avulla potentiaaliset asiakkaat saavat kuvan graafisen suunnittelijan osaamisesta.
Visuaalinen viestintä kehittyy jatkuvasti teknologian kehityksen myötä. Viime vuosina selkeä muutos ja megatrendi on ollut tulostettujen materiaalien väheneminen ja erityisesti mobiilialustoille kehitetyn sisällön lisääntyminen. Graafisen suunnittelijan oletetaan usein myös olevan perillä erilaisista alan trendeistä. Lisäksi hänen tulee osoittaa luovuutta töidensä kautta.
Graafisen suunnittelijan työn analysoinnin lisäksi tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä rakennetaan digitaalinen portfolio, joka sisältää 30 kappaletta todellisia asiakkaalle tehtyjä töitä, jotka kuvaavat monipuolisesti tekijän kokemusta ja ammattitaitoa. Tämän lisäksi portfoliossa on graafisen suunnittelun opintojen aikana koulua varten tehtyjä töitä.