Asiakasräätälöityjen sähkökeskusten kokoonpano-osaston kehittäminen
Rummukainen, Mikko (2017)
Rummukainen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321105
Tiivistelmä
Yrityskaupan myötä Casemet Oy:n asiakasräätälöityjen sähkökeskusten kokoonpano-osaston toiminnan tehostaminen oli välttämätöntä, jotta yrityksen, muille kasvaville toiminnoille saataisiin tilaa. Tarkoituksena oli lyhentää kokoonpanon läpimenoaikaa käyttämällä imuohjausta ja materiaalipalvelua. Kehityskohteita tuotannonohjaukseen, kokoonpanopisteisiin ja osaston layoutiin lähdettiin etsimään opinnäytetyön avulla. Tutkimus toteutettiin kesällä 2017.
Tutkimustyö perustui kirjallisuuteen, verkkolähteisiin, havainnointiin, arvioihin, yrityksen henkilöstön haastatteluihin sekä yritykseltä ja asiakkaalta saatuun dataan. Tutkimus aloitettiin tutustumalla yrityksen tiloihin, toimintoihin ja henkilöstöön. Nykytilan kartoituksen avulla etsittiin kehityskohteita.
Tutkimustuloksina yritykselle tuotettiin materiaalipalvelun käyttöön soveltuvat yksikkökoot ja työpisteet. Lisäksi yritykselle piirrettiin layout ja osaston hyllykartat, jotka hyväksytettiin tuotannon esimiehillä. Osaston käyttämät nimikkeet siirrettiin kokoonpano-osaston yhteyteen varastoitavaksi, näin keräilyaika minimoitiin ja varastotilaa vapautui yrityksen muille toiminnoille. Kokoonpano-osaston muutokset astuvat voimaan, kun osastolle varatut uudet tilat ovat vapautuneet muiden toimintojen käytöstä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että laaja nimikemäärä ja asiakasräätälöitävät lopputuotteet rajaavat ratkaisumalleja ja pakottavat kompromisseihin imuohjauksen toteuttamisessa. Kehitysehdotukset ja tutkimustulokset soveltuvat vain kohdeyrityksen tarpeisiin. Imuohjaus ja Lean-periaatteiden hyödyntäminen edellyttävät kokoonpano-osaston jatkuvaa kehittämistä.
Tutkimustyö perustui kirjallisuuteen, verkkolähteisiin, havainnointiin, arvioihin, yrityksen henkilöstön haastatteluihin sekä yritykseltä ja asiakkaalta saatuun dataan. Tutkimus aloitettiin tutustumalla yrityksen tiloihin, toimintoihin ja henkilöstöön. Nykytilan kartoituksen avulla etsittiin kehityskohteita.
Tutkimustuloksina yritykselle tuotettiin materiaalipalvelun käyttöön soveltuvat yksikkökoot ja työpisteet. Lisäksi yritykselle piirrettiin layout ja osaston hyllykartat, jotka hyväksytettiin tuotannon esimiehillä. Osaston käyttämät nimikkeet siirrettiin kokoonpano-osaston yhteyteen varastoitavaksi, näin keräilyaika minimoitiin ja varastotilaa vapautui yrityksen muille toiminnoille. Kokoonpano-osaston muutokset astuvat voimaan, kun osastolle varatut uudet tilat ovat vapautuneet muiden toimintojen käytöstä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että laaja nimikemäärä ja asiakasräätälöitävät lopputuotteet rajaavat ratkaisumalleja ja pakottavat kompromisseihin imuohjauksen toteuttamisessa. Kehitysehdotukset ja tutkimustulokset soveltuvat vain kohdeyrityksen tarpeisiin. Imuohjaus ja Lean-periaatteiden hyödyntäminen edellyttävät kokoonpano-osaston jatkuvaa kehittämistä.